Avatar

Skråt op

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/7 2018, 14:28 (2083 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var dog et gevaldigt cirkus med de afstandsmærker:-D.

Først skulle de - jf. det af Georg nævnte signalreglement af 1923 - vende skråt opad til venstre. (I følge lundsten.dk er afstandsmærker indført i 1922.)

Bagefter - 6. november 1936 - opsætter man i Viby afstandsmærker, der (korrekt) vender skråt opad til venstre.

Herefter - 11. december 1936 - ændrer man afstandsmærkerne i Viby til at vende skråt opad til højre.

Til slut - jf nedenstående - beslutter Generaldirektoratet den 22. august 1938, at alle afstandsmærker nu skal vende skråt opad til venstre.

Som vi kan se, er det ikke kun i Viby, der har fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre. Udover de i sagsakterne nævnte øvrige 5 steder, har det sikkert/måske også fandtes steder på Sjælland.

Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor har der fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre, når signalreglementet af 1923 foreskrev skråt opad til venstre? Er det et specielt Viby-fænomen først at opsætte korrekt, derefter ændre til "forkert" for så igen at ændre til korrekt, eller gjaldt det også det øvrige fem nævnte steder?

Og så det altafgørende "nørd"-spørgsmål: Findes der billeder af afstandsmærker, der vender opad til højre? Og spøgefuglene kan godt glemme alt om at producere spejlvendte billeder for sjov skyld;-).


Jernbanekilder.dk afslører, at der allerede i 1915 har fandtes afstandsmærker, der vendte skråt op til højre:

[image]Kilde: http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/2627/viewmode=infoview/fc=3%3A26

[image]Kilde: http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/2622/viewmode=infoview/fc=3%3A26

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak