Avatar

Navne på ældre modeljernbanebyggere

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2018, 12:09 (1996 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Som jeg husker det" må jeg hellere skrive. ):
.

På anlægget kørte dengang en blankpoleret E-maskine (James Steffensen´s) og hertil hans Mo-er (også blankpoleret, som var det normale dengang). Klubben havde en P-maskine, der -som jeg husker det- ikke kunne køre, da jeg kom ind i klubben ca. 1951-52. Hertil stod der "skallen" af en G-maskine, som aldrig var blevet færdigbygget, men efterladt af et tidligere medlem - inden vidste hvem.

Da P. Adamsen (farvehandler) var færdig med sit lokomotiv nr. 2, en H-maskine, kom han en dag med den, lukkede transportkassen op og der stod maskinen. Alle var ved at tabe både øjne, næse og mund: Den var malet mat sort (Sort skoletavlelak).

Det kunne man virkelig ikke.

Hurtigt blev alle dog overbevist om, at damplokomotiver ikke var blankpolerede, -i det mindste kun få dage efter idriftsættelsen. Kort tid efter blev hans første lokomotiv, E-maskinen, også mat sort.

Jeg mener, at det var Adamsen, der fik P-maskinen sat i stand, og den blev mat sort ved denne lejlighed. G-maskine-skallen kom også hjem i Adamsens forretning, baglokalet, hvor den også blev mat sort.

-----------

Endnu en korrektion.

Det var ikke Ludvig Nielsen, der byggede de to andre maskiner (med de store lanterner), men et andet medlem, Carlo Ljungberg. Det er til gengæld ikke C. Ljungberg, der ses på billedet med E-maskinen.

Flere fotos af maskinerne kan ses på: http://evp.dk/index.php?page=dansk-model-jernbane-klub midt på siden.

Eneste trøst for fejlen(ene): Det er 60 år siden.

Erik V.
www.evp.dk

Hatten af for din imponerende hukommelse og tak! Jeg vil efter bedste evne forsøge at brygge nogle tekster sammen til billederne og snarest lægge dem på jernbanekilder.dk. Skulle der så siden dukke korrektioner/nye oplysninger op, kan det rettes på et såkaldt splitsekund.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak