Kalenderlåge 10 mandag d 10 december 2018

af Steen Larsen, Søborg DK, 10/12 2018, 08:26 (1963 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Bingo!
Æren er din til lågen i morgen

Carenero var en betydelig havneby i det nordlige Venezuela i 1800 taller med store transporter af kaffe, sukker, kakao, træ og frugter til udskibning. Der var oprindeligt en ide om at bygge en jernbane fra Caracas til Carenero som ikke blev til noget. I stedet besluttedes det i 1882 at bygge jernbanen fra Carenero ind i det frugtbare landbrugsland til El Guapo en strækning på ca 54 km. Banen blev indviet 1889 og der var stationer i Carenero, Higuerote, Paparo, Rio Chico, San José de Barlovento, San Antonio, San Fernando og El Guapo Banen havde sporvidde 36 inches (914 mm).
Med udnyttelsen af Venezuelas store olieforekomster og udbygningen af vejnettet, blev betydningen af transport af landbrugsprodukter med jernbane hurtigt reduceret og jernbanen nedlagdes i 1950, ligesom de andre jernbaner i Venezuela sygnede hen.

Lokomotiver er som sagt en O&K fra 1938, byggenr 13105. Jeg har ikke kunnet finde andre informationer om lokomotivet
Jernbanemuseet i Caracas som kun er åbent om søndagen, har 13 damplokomotiver alle statiske men de fleste i pæn stand og deriblandt to andre lokomotiver fra Carenero jernbanen se også rapporten fra mit besøg i 2013 som Niels refererer til.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak