Kalenderlåge nr. 15 - 2018 - Opgaven løst!

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 21:32 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

Mange tak for æren. Jeg troede egentlig, at det sidste halve svar også skulle leveres, før opgaven var løst (jeg kender det ikke). Men OK, jeg kommer med en opgave tidligt i morgen.

MVH
Søren


Her er opgavestilleren enevældig, og som sagt var det sidste halve svar kun et par klik "væk" ;-)

Men jeg lovede jo at runde af - for mit eget vedkommende (jeg kunne godt tænke mig at se flere af Peter Andersens billeder fra 1978) - og nu har jeg fået konen fodret af, så vi kan komme videre …

Som sagt drejer det sig om Rittner Bahn, som flere efterhånden havde fundet ud af, men for spøgens skyld undlod at nævne.
Og vi var dermed i "Südtirol", i dag en provins i Norditalien med udstrakt selvstyre og en befolkning, der for mere end 60% vedkommende har tysk som primært sprog (som antydet af Keld). Men indtil fredsslutningen efter 1. verdenskrig var området en del af det Østrig-ungarske dobbeltmonarki, og statsoverhovedet var derfor i 1907-08, hvor banen blev åbnet, ganske rigtigt som anført af Søren, Kejser Franz Joseph 1.

Banen, der fra starten var elektrificeret, forløb oprindeligt fra provinshovedbyen Bozen (italiensk: Bolzano) via Maria Himmelfahrt og Oberbozen til Klobenstein. Den stejle strækning mellem Bozen og Maria Himmelfahrt (gættebilledet var herfra) var for en dels vedkommende udstyret med tandstang, og små elektriske tandhjulslokomotiver skubbede de almindelige motorvogne opad og "støttede" dem nedad. I 1964 skete der en alvorlig afsporing på denne strækning, hvor et tog væltede på vej nedad, og hvor 4 personer blev dræbt og mange kvæstet. Derefter blev tandstangsstrækningen opgivet og erstattet i 1966 af en svævebane mellem Bozen og Oberbozen, og stationen Maria Himmelfahrt blev ny endestation, som Keld antydede.

Dermed har vi vist rundet de fire spørgsmål, og Niels, der jo i første omgang - ganske som Jens N og Ulrik var "langt væk" i deres gæt, Ulrik dog med input i den rigtige retning - har sendt et link med fine billeder og tekst om banen. Men også
https://de.wikipedia.org/wiki/Rittner_Bahn kommer rigtig godt omkring banen og dens historie og drift for dem, der måtte være interesseret i at vide mere.

I slipper dog ikke for lidt flere af mine billeder fra den 26. august 2018:

[image]

Banen trafikeres i dag hovedsageligt af 4 nyere togsæt bestående af motorvogne med styrevogn, købt brugt fra Trogener Bahn i Schweiz samt en ældre bogiesporvogn fra Esslingen i Tyskland. Af de gamle træbeklædte motorvogne, der stod for trafikken frem til begyndelsen af dette årtusinde, suppleret fra 1992 af Esslingen-vognen, findes 3 i køreklar stand til brug i plan og særtog. Den 2-akslede nr. 12 fra banens åbning i 1907, der her ses her på stationen i Oberbozen, benyttes i særtog, mens de to 4-akslede, der står i den nye remise, der ses i baggrunden, normalt kører et par dobbeltture dagligt jf. banens egen hjemmeside. Det var tilsyneladende blot ikke tilfældet denne dag …

[image]

Et af Trogener-togsættene i Maria Himmelfahrt. I baggrunden fortsatte banen tidligere mod Bozen.

[image]

Svævebanen lige nedenfor Oberbozen med sporet mod Maria Himmelfahrt i forgrunden

Banen og dens materiel er meget velholdt og velplejet. Men trods spormoderniseringer ligger en del af strækningen stadig med skinner fra banens åbning i 1907!

Rittner Bahn er bestemt et besøg værd - og så er Südtirol i øvrigt det sted, hvor rigtig meget af det frugt, vi spiser i Danmark, kommer fra.

God søndag!

/LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak