Amtsbanerne på Als

af Ole Linå Jørgensen, 17/12 2018, 14:14 (1954 dage siden) @ Peter Andersen

Lidt om baggrunden for indkøbet af traktoren. ØK og SFJ skød begge aktiekapital i færgeoverfarten mellem Mommark og Fåborg, som åbnede i 1922. Færgen var bygget med både normal- og meterspor i følge tegningen, der i sin tid blev bragt i Signalposten. I 1974 var der en lille artikel i det røde Jernbane-Bladet med et billede af traktoren. Det fremgår, at den var smalsporet, men havde højtsiddende normalsporstræktøj. Der var transportørgrube i både Mommark og i Sønderborg, så havnesporet i Sønderborg med to sporvidder må være bygget af Amtsbanerne, da DSB ført kunne komme på Sønderborg havn efter åbningen af Chr. X. bro i 1930. Det er således uvist, hvordan rangering med normalsporvogne på Sønderborg havn er foregået - måske med en stang mellem vogn og lokomotiv. Tilbage til Mommark og sukkerroerne. Artiklen fra 1974 nævner også de forventede store sukkerroetransporter, som dog hurtigt ophørte, fordi transporten med omlæsning fra smalspor til normalspor i Mommark blev for dyr på trods af, at der var lavet et særligt anlæg til omlæsningen. Det giver således god mening, at færgen var udstyret med både normalspor og meterspor, idet traktoren i Mommark således kunne hente de normalsporede vogne om bord, om end det er uklart, hvordan man har koblet enhederne sammen, da pufferne på traktoren jo sad i højde med en normalsporvogn på transportør. I 1974 artiklen nævnes, at der ofte transporteredes tankvogne fra Alfred Olsen & Co til og fra Mommark. Under nogle samtaler, jeg havde i 1970 med nogle pensionerede medarbejdere fra Amtsbanerne på Als, fik jeg fortalt, at Fiona, tapetfabrikken i Fåborg, havde fået en vognladning tapetpapir i en lukket godsvogn med bremsehus fra Tyskland. Nær Mommark var banernes eneste vejoverføring, som vognen med bremsehus og på transportør i læsset stand netop kunne komme under; men da den tomme vogn kom retur, måtte banens værkstedspersonale en tur til Mommark for at pille bremsehuset af, inden vognen kunne komme under, komme til Sønderborg og blive genforenet med bremsehuset. På en eller anden måde har man altså kunnet bestille transport ad denne rute.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak