Julekalender låge nr. 18 - LØST (epilog - 2)

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 21:34 (1954 dage siden) @ Niels Munch


Bingo L.H., både Hans og jeg mener, du har ret! Og stafetten er følgelig din!!

Kære Niels!

Tak for et flot billede og en hjernevridende opgave - og tak til "medspillerne"!
Jeg havde jo egentlig lovet mig selv at vente med at gætte videre til efter arbejdstid, men opgaven blev ved med at snurre i hovedet … At det var X224 havde vi ligesom konkluderet, og vaskeanlægget i remisen indikerede en bane i ordinær drift, og anlæggets konstruktion udelukkede plads til pantograf. Der var heller ikke andre tegn på elektrificeret jernbane, og da jeg ikke kunne forestille mig motorvognen udenfor Frankrigs grænser, var der kun to muligheder: Chemins de Fer de Provence (CP) eller Chemins de Fer de la Corse (CFC). Så var det egentlig blot at google "X 224 1987 CP", og så var der straks gevinst: Et fransk jernbaneforum, hvor man netop en gang havde beskæftiget sig med denne motorvogns besøg på CP i 1987.


Bonus

Dengang (1987) kunne man i krogene hos CP også finde de ældre Billard- og Renault-Autorails - samt desuden dette driftsklare diesellokomotiv:

[image]CP Brissonneau et Lotz dieselelektrisk lok nr. 62 (bygget 1950) i Nice, 28.07.1987 (nm).


Et tilsvarende lokomotiv (nr. 66) fotograferede jeg omtrent samme sted på CP-stationen i Nice, men vist i modsat retning i sommeren 2015, hvor jeg besøgte banen sammen med mine rejsefæller i KFFF på vej hjem fra en togrejse på Corsica.

[image]

I baggrunden ses den nye remise samt lidt af perronen på den nye station, der afløste den smukke gamle Gare du Sud i 1991.

Ved på stationen i Lingostière stod dette lokomotiv af samme type uden synligt nummer. Begge lokomotiver så lidt "trætte" ud.

[image]

De gamle motorvogne er borte - kun en enkelt af de lange Renault-vogne findes angiveligt hensat i Digne i ikke køreklar stand. Et antal Billard-vogne har været ombygget til rejsegodsvogne, og jeg så en i drift i 2000, hvor jeg besøgte banen med familien. I 2015 så jeg en enkelt hensat udendørs i Digne i ringe stand.

Men der er stadig en vis variation i materiellet. På strækningen nærmest anvendtes motorvogne af de to små typer X 301-307 (ses på billederne fra Nice og Lingostière) samt enegængeren, det lange tovogns-togsæt X 351- 1351. I togene helt til Digne sås kun de nye AMP 800 togsæt.

Bedste hilsener & tak for medspil
Niels

Selv tak!
Mh
LH

PS: Kalenderlågeopgave nr. 19 følger efter midnat … - og denne gang er vi tilbage i Danmark ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1401
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak