Færgeanvendelse Warnemünde-Gedser 1940 - DEROP

af Oversmeden, 24/12 2018, 21:07 (1948 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Med hensyn til råolien fra Aserbajdsjan, så adskiller den sig fra olie fra fx Texas og Pennsylvania ved at have en kemisk sammensætning, som gør (gjorde) den meget velegnet til raffinering til smøreolie og gasolie, men den amerikanske råolie gav den bedste belysningsolie (petroleum). I dag er smøreolier primært syntetiske produkter,
men før disses fremkomst i 1980'erne var russiske smøreolier ofte af meget høj kvalitet - og nu er Baku jo så ikke længere russisk....

Ikke enig i at smøreolier i dag primært er syntetiske - de mineralske har stadig en stor plads.
Det er rigtigt at nyere motorer i biler, busser og lastvogne er rigtig glade for syntetiske olier, men der findes andre "storforbrugere" af smøreolie hvor det ikke er nødvendigt med syntetisk olie.

Råolier er - som navnet kraftigt antyder - rå. Nogle indeholder større mængder af gas end andre, andre er gode til benzin/petroleum/diesel. Lidt efter hvor på kloden du har lavet huller, så er fordelingen mellem lette, mellem og tunge kul-brinter ret forskellig. Raffinaderierne er ofte udlagt efter en vis type råolie, så når kilden ikke springer mere, da bliver knap så spændende at være raffinaderiejer.
Da markedet for benzin og dieselolie er ret stort, så er det en yndet sport at pine mest muligt ud af de tunge rester (fuel olier) ved "cracking" og hvad man ellers kan finde på af tricks og trolddom.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak