OHJ E 241 (+3 fotos/E 241/243/55)

af UTJ, 1/1 2019, 14:37 (1939 dage siden) @ UTJ

I mit arkiv har jeg dette:

[image]HTJ E 53 i tog på Kulby St (akiv: nm).

.
Og E 53 i 1950'erne (samme billede som er bragt i Ole Plums HTJ-bog (den seneste fra 2001):

[image]HTJ E 53, ca. 1953 (foto: OWL/arkiv HGC)

HTJ E 53 agerede formentlig "caboose" på Tølløsebanen indtil man fik arrangeret at HTJ "fik" den nyere HVJ E 541 i 1967 som så blev til HTJ E 55 (nummer 54 var en skinnebusbagagevogn).

Billedet som der refereres til i tråden af OHJ E 241 fra 1950'erne er højst sandsynligt PE Clausens billede fra 1955......

Lidt flere til sammenligning:
[image]OHJ E 241 i 1955 (foto: PE Clausen/arkiv DMJK), formentlig er akselafstanden forøget på et tidspunkt (4270 mm -> 5000 mm). Mener også at vognkassen var lavere på OHJ's vogne end på HTJ's tilsvarende et par år yngre vogne

[image]OHJ E 243 i 1955 (foto: PE Clausen/arkiv: DMJK), vognkassen ombygget i "DSB HD/EF/EK-style", formentlig i 1925/35. Også her kan det formodes at akselafstanden er forøget på et tidspunkt.

[image]HTJ E 55 tidl. HVJ E 541 - afløseren for HTJ E 53 i 1957, her i 1971 (foto: H Alkjær/arkiv: UTJ)

Det hører vist med til historien at OHJ også havde to eksoter, nemlig to rejsegodsvogne bygget i Belgien (E 244-245). De var nok "for mærkelige" til veteranbanerne, men et spændende indslag.

OHJ E 242 og HTJ E 52 forsvandt tidligt og mindst en af den blev til en stykgodsvogn som ingen desværre rigtig nåede at fotografere.

Og hvis nogle undrer sig over hvor HTJ E 51 blev af kan man se billede af den molestrerede vogn i HTJ-bogen fra 2001.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak