OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Niels Munch @, tirsdag 01. januar, 2019, 15:50 (165 dage siden)

God nytårsdag,

Ulrik skrev i denne tråd bl.a.: "Det hører vist med til historien at OHJ også havde to eksoter, nemlig to rejsegodsvogne bygget i Belgien (E 244-245). De var nok "for mærkelige" til veteranbanerne, men et spændende indslag."

Således foranlediget kommer de her:

[image]OHJ E 244 i Holbæk 29.02.1965 (nm).

[image]OHJ E 245 i Holbæk 08.1960 (nm).

[image]OHJ E 245 i Holbæk 1974 (foto: Preben Nørgaard).

På mit foto fra 08.1960 ses min tog-fætter føre bog over, hvad jeg fotograferer. Han har bl.a. noteret, at vognen var RIV-mærket. Og at den er bygget ved Ateliers Nivelles. I Tommys database er den imidlertid opført som bygget af Braine (Societe Anonyme International de Construction et d´Enterprise de Travaux Publics, Braine le Comte, Belgien).

De fabrikker har vist ikke meget med hinanden at gøre, eller?


Bedste hilsener & godt nytår
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen