Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 8/1 2019, 20:29 (1934 dage siden) @ Skott

Kære Skott

Hjælpevogn 426 var i hvert tilfælde brun i 1969, se:
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=397
Og jeg tror næppe at den er blevet ommalet fra grå til brun efter 2 år. Den var også brun i foråret 1982. Den blev gul senere, men hvor når ved jeg ikke. Men på det udmærkede billede http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=159:korekraner&am... fotograferet i Fredericia den 19-05-1982 er den gul, så mon ikke det er sket i forsommer/sommer 1982?
Museumstog (Randers) reviderede vognen i 2004 og førte den tilbage til original og her er den brun.

Hjælpevogn 425 er brun, men om det er sket da den blev solgt til MHVJ senere ved jeg ikke. Se
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=398
Jeg tror at ”Jernbanens” informationer m.h.t. farver stammer fra seneste periode før udrangering, hvor begge vogne tilsyneladende var gule. Meeen, det ved kun en????
Har fået kontakt fra KEJ, der desværre ikke har billeder af disse to vogne fra leveringstidspunktet, kun kørekranerne (tak for at se igennem dine billeder).
Så nu er jeg skudt tomt og kan ikke hjælpe mere med de kanaler jeg umiddelbart har adgang til.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Skott, mal skidtet i de farver, der højst sandsynlighed for, gule kraner, brune hjælpevogne og sikkert løbevogn 439 sort. Og er der nogle der brokker sig er svaret ganske enkelt: "Bevis det med et farvebillede eller DSB skrivelse"!
God fornøjelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak