Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 13. januar, 2019, 11:26 (280 dage siden) @ Skjold

I Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 7. årgang nr. 14, 25. april 1950, p. 152, er en omtale af Slangerupbanens nye signalanlæg.

»Den 1. april 1948 overtog Statsbanerne Slangerupbanen, der indtil da var drevet som privatbane. Da banen i flere år før overtagelsen havde en temmelig uvis skæbne - banens elektrificering har spøget snart en menneskealder - var de tekniske installationer, som Statsbanerne overtog, meget mangelfulde.

I den sidste del af 1948 blev der afholdt signalkommissioner, og i løbet af forår og sommer 1949 er der blevet etableret nye signalanlæg med hoved- og fremskudte signaler udformet som daglyssignaler, idet signalerne er opstillet efter Statsbanernes almindelige regler. Signalerne betjenes ved hjælp af vippenøgler (af telefontypen) fra en lille tavle i stationskontoret, fig. 3.
[image]
Fig. 3. Betjeningstavle for signaler på Slangerupbanen.

De ovenfor angivne arbejder er nu praktisk taget fuldført på stationerne: Vangede, Buddinge, Bagsværd, Hareskov, Værløse og Farum.

Arbejderne har imidlertid været af et noget større omfang, end man vil kunne slutte sig til af det nævnte. Det er nemlig hensigten, at stationerne snarest skal have moderne relæsikringsanlæg, hvor indgangssporskifterne betjenes elektrisk. Man mener herved at kunne tilvejebringe en både billigere og bedre drift af banen, der jo navnlig om søndagen har en meget stor trafik.
[image]

Fig. 4. Relæ- og strømforsyningsskab for signaler på Slangerupbanen

De omtalte signalanlæg er derfor kun midlertidige, men kabelanlæggene er udført således, at relæsikringsanlæggene kan etableres uden væsentlig udvidelse og ændring af kablerne. Relæstativer, strømforsyning for de endelige anlæg skal opstilles i særlige relæhuse, fig. 5, hvoraf seks er under opførelse. De overflødiggjorte relæskabe og tavler vil formentlig kunne finde anvendelse på de overtagne sydfynske jernbaner.«
[image]

Fig 5. Relæhus for nyt relæsikringsanlæg på Slangerupbanen

Venlig hilsen Skjold Christensen

Bingo! Så er "mine" årstal nok ikke helt forkerte, blot har jeg ikke fået de midlertidige anlæg med i mine optegnelser, men det kommer de så nu, og dermed bliver de også tilgængelige på jernbanekilder.dk's store opdatering af grunddata i februar.

Stor TAK for mysteriets løsning og god søndag!

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.


 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen