Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Steffen Dresler, 14/1 2019, 23:53 (1900 dage siden) @ T. Rithmester

Kære alle

Den på billedet viste replika af "Der Adler" var den "originale". Herunder det jeg skrev til et Q-card, da Lokomotivet besøgte Danmarks Jernbanemuseum i forbindelse med et åbent hus arrangement i August 2003:

”Der Adler”, Ørnen.

Tysklands første jernbane mellem Nürnberg og Fürth åbnede officielt den 07. december 1835. Strækningen var 6 kilometer lang.
Da Tyskland hverken havde erfaring eller en egentlig jernbaneindustri, måtte man henvende sig til det eneste land i verden, der kunne hjælpe, nemlig England. Englands første jernbane var åbnet 10 år før i 1825, og her besad man dels erfaring samt en egentlig jernbaneindustri.
Firmaet ”Robert Stephenson & Comp.” havde vundet konkurrencen, om hver der skulle levere lokomotivet til Englands første bane, nemlig med lokomotivet ”The Rocket”. Stephenson havde derefter udviklet ”The Rocket” til en tre akslet lokomotivtype med et drivhjul i midten og et mindre hjul hhv. foran og bag dette. Dette tog R. Stephenson patent på og lokomotivtypen, blev herefter benævnt som et ”Patentlokomotiv”.
Denne type blev nu bestilt til den første tyske jernbane og det første lokomotiv skulle have navnet ”Der Adler”. Desuden bestiltes et antal vogne, der nok mest af alt var opbygget som de hestetrukne dagvogne, men med jernbanehjul.
”Der Adler” blev så i større eller mindre omfang benyttet her og på baner bygget i tilknytning til den første strækning. I 1857 var lokomotivet imidlertid ved at være udtjent og det blev herefter udrangeret. De fleste dele af lokomotivet blev anvendt som reserve for andre lokomotiver. Resten - samt tenderen - blev solgt til firmaet ”Riediger” i Augsburg for metalindvending.
Da de tyske baner i 1935 skulle fejre 100 årsdagen, fremkom tanken om at fremstille en kopi af ”Der Adler”. Man fremskaffede originaltegningerne og på lokomotivværkstedet i Kaiserslautern, byggede man kopi, klar til jubilæums kørsel i 1935.
Lokomotivet blev herefter anvendt i reklameøjemed, men blev selvfølgelig henstillet under krigen. Derefter fandt lokomotivet sin plads på jernbanemuseet i Nürnberg, hvor det kunne beses.
For det tyske jernbanemuseums 100 års jubilæum i 1999, blev lokomotivet sendt til lokomotivreparationsværkstedet i Meiningen og igen klargjort til kørsel.
Lokomotivet anvendes nu et par sjældne gange årligt til publikumskørsel, for selvom bygget i 1935 og restaureret i 1999, er det jo stadig teknikken fra 1835 der anvendes!
Lokomotivet er af type 1-A-1 med to indvendige lavtrykscylindre. Det er 6,62 meter langt og vejer 14, 22 tons. Lokomotivets kedel arbejder med et tryk på 3,3 kg. pr. cm2 og det har en tilladt maksimalhastighed på 45 km/t. Tenderen rummer i alt 1 tons kul samt 2 tons vand.

I 2005 udbrød der en voldsom brand i Deutsche Bahns museums remise i Nürnberg og Der Adler og vognene udbrændte næsten totalt. Kun fordi kedlen var fyldt med vand overlevede dette. Resten af lokomotivet og vistnok alle vognene blev hurtigt derefter genopbyggede og var færdige omkring 2006/2007.

Jeg har nogle billeder fra dengang et eller andet sted og skal prøve at huske på det.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak