Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 20:33 (1897 dage siden) @ Michael Deichmann

Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(


Kom folk da og hentede godset på cykel? Eller fik det bare lov at blive stående i godsvognene?


Da Godsbanegården var på sit højeste var lastbilerne jo mindre - 1½ tons Ford AA i 1930'erne og efter krigen Bedforder mm. Biler som nemt kunne komme rundt i byen. Ikke de der 18 meter lange sættevogne man ser dagligvareforretninger blive forsynet fra.

Sjovt nok var København dengang også væsentligt mindre. Jernbanen betjente bl.a. de industrier, som hovedstaden havde dengang men ikke har i dag. Den lokale distribution indenfor København og Frederiksberg kommuner kunne indtil den store udflytning til forstæderne fra 1950'erne og frem klares med mindre køretøjer, som lastbiler og hestevogne, men prøv at udføre distributionskørsel i et storbyområde som det nuværende København med små lastbiler og hestevogne endsige jernbanegodsvogne med omlæsninger undervejs. Det ville være fuldstændigt irrationelt og gakgak. Jernbanen er en død sild til den slags godstransport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok
DSB F500

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak