Holmen billeder - S-togsstationer

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, torsdag 24. januar, 2019, 12:36 (395 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen EVP og andre!

(...)

Ja, hvis ikke EVP skulle vide det, så ellers hvem! Dejligt billede af lige netop det min lille historie drejede sig om, tak!

Fortsat god dag til alle og tak for billedet til EVP.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

.
---------------------------
.

JA, --sådan har næsten alle københavnere vel deres oplevelser med S-togene, gamle eller nye oplevelser, små eller store, gode eller mindre gode.

Samme S-tog (ok - samme strækning, ikke samme dato) en sen aften i 1953-54. Familien var blevet overtalt til at tage S-toget hjem mod Amager via Islev, Hovedbanegården, linie 1 eller 6 til Holmens Kirke og bus 37 til Sundby (Østamager). Overtalt til fordi: Det var meget nemmere og lige så hurtigt at gå til linie 5´s endestation i Husum og køre med "5-eren" gennem byen og stå af i Østrigsgade.

Nå, --forældrene var overtalt og vi steg på linie C, Islev station, lørdag aften kl. 23.44 mod København H. Jyllingevej 23.46 - ankomst Vanløse ca. 23.47.

Som Steffen skriver, var det samme køreplan i maaaange år. Den blev evt. udvidet lidt - nye stationer/ny strækning, men samme "skelet". Det indebar, at fire S-tog mødtes på Vanløse station hvert 20-ende minut. Alle ankom f. eks. i minuttallene ca. 07-27-47. Alle kørte lige ind til deres standsningssted og den store omstigning begyndte (isæe i myldretiden). Fra den høje perron gik passagererne ned ad en (næsten nybygget trappe midt på perronen og drejede til højre, ind under Frederikssund-sporet til F-liniens to S-tog ved den lave perron.

Passagererne derfra gik ind gennem en del af stationsbygningen og til venstre op ad trappen til øverste perron. På denne måde var de to passagerstrømme holdt adskilt, og togene kunne komme "rimelig rettidig" afsted. For ....:

F-liniens S-tog mod Hellerup holdt lige op ad betonvæggen ved Frederikssund-sporet, og dette tog skulle afgå først, minuttal 10. De to F-linie-tog skulle her krydse over hinandens spor, så Hellerup-togene skulle afgå først -- og det gjorde de. Hurtig omstilling af sporskifter og nu var der klar til, at det tre andre tog, mod Frederiksberg (lave perron) og mod hhv. Ballerup (Frederikssund-sporet) og København (på den høje perron) kunne afgå samtibig, minuttal 11 ( 31 og 51 - tre gange i timen).

-------

Således ankom "mit" ovennævnte tog mod København, til Vanløse kl. ca 23.47.
Her holdt det således på den høje perron, med fronten pegende direkte ind mod Københavns Rådhusplads og TIVOLI.

Kl. 23.45 (ca) begyndte det store fyrværkeri lørdag aften i TIVOLI, og det var lige ret forude. EVP sad ved vinduet, men i en af de motorvogne, der dengang havde togførerkupé yderst i begge ender (Mm-Fm-Fm-Mm - elektroføreren sad i forenden -af gode grunde- og togføreren måtte så gå ned i bagenden og fløjte derfra). Nå, --jeg sad der, og kikkede ud gennem "togførerens" vindue. Elektroføreren kom ud fra sit rum: "Kom med ud på perronen - der kan du meget bedre se det". Det gjorde jeg så, og der var jo ingen fare for at toget kørte - "føreren" stod lige ved siden af. Flot syn -- fyrværkeriet altså.

Minuttal 51 lød togførerens fløjte nede fra bagenden. Afgang, så vi sprang ind. "Føreren" lukkede ikke døren ind til sit rum og EVP benyttede lejligheden til at kikke ind - det var ikke hverdagskost at kunne det: "Hvis du vil ind og se, så kom bare helt ind og luk døren, så kan jeg bedre se ud" sagde han. Jeg "sprang" naturligvis ind. Da vi nærmede og København, H og jeg skulle skifte til sporvognen, blev jeg spurgt: "Hvis du vil med ud og køre i morgen (søndsg), så er det 12.36 fra spor 12"

Om jeg ville. Jeg sov vist ikke næsten hele natten. Kunne jeg nu kende ham - vi havde kun set hinanden i mørke - og sådan en chance.

---------

Nå, --næste dag, i god tid før 12.36 var jeg på perron 6 (ved spor 12) og "på minuttet" 12.35, da toget rullede ind, kom han ud på den modsatte side af sporet - vinkede til mig, og var parat til at overtage toget.

Det blev til en hel dag i førerrummet, det blev til mange ture i førerrummet efterfølgende og var bestemt medvirkende til min lyst, til selv at komme ind i "firmaet".

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen