E 974

af Steffen Dresler, 6/2 2019, 10:07 (1899 dage siden) @ zumbach

[image]


Bemærk iøvrigt den lille bemærkning med overhederpatent af type Schmidt på pladen.

Dette var i nogle år et krav fra "Det Schmidtske Overhederkontor". Sagt på en anden måde, så skulle den fremstillende fabrik af lokomotiver, hvori var indbygget en overheder af type Schmidt, betale licens til den tyske opfinder (selskab) for hvert lokomotiv udrustet med denne typer overheder. Dette fandt også sted i Danmark hos f.eks. Frichs. Det samme med andre opfindelser, f.eks. "Gestra" slamudskiller, Sikkerhedsventiler og smøreapparater etc.

Lige hvordan med betalingen om det var pr. lokomotiv eller serie og om det skulle noteres på lokomotivet har jeg ikke helt klarhed over.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Bemærk iøvrigt forskellen på en E I (svensker) og en E II (Frichs) med bl.a. damptører dom, nittet tender og andet førerhus med større vinduer på E II samt indledningsvis de manglende sidespjæld på nederste del af fyrkassen på E I. Blev dog senere bygget til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • E 974 - Georg Schmidt, 5/2 2019, 20:46 [*]
    • E 974 - zumbach, 6/2 2019, 09:49
      • E 974 - Steffen Dresler, 6/2 2019, 10:07
        • E 974 - Poul Andersen, 6/2 2019, 11:14
          • E 974 - Steffen Dresler, 6/2 2019, 14:08
            • E 974 - UTJ, 6/2 2019, 16:45
              • E 974 - Lars Henning Jensen, 6/2 2019, 17:27
                • E 974 - Ole Dinesen, 6/2 2019, 20:45
                  • E 974 - Steffen Dresler, 6/2 2019, 20:54
                    • E 974 - Oversmeden, 7/2 2019, 00:58
          • E 974 - Steffen Dresler, 6/2 2019, 18:01
            • E 974 - UTJ, 6/2 2019, 19:34
              • E 974 - Steffen Dresler, 6/2 2019, 20:48
                • E 974 - UTJ, 6/2 2019, 21:05
                • E 974 - Oversmeden, 7/2 2019, 01:23
    • E 974 - Georg Schmidt, 9/2 2019, 22:41

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak