E 974

af UTJ, onsdag 06. februar, 2019, 16:45 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Poul!

Tak for tiltroen:-)
Det er korrekt nok at man kunne få udleveret et skinbeskyttelses betræk som kunne spændes bukserne, venstre ben. Især ved den type bagkedel og fyrdør kunne strålevarmen være ret voldsom, hvorfor fyrbøderen faktisk kunne få mindre forbrændinger gennem sine uniformsbukser. I højre side af fyrdøren blev der opsat en lille skærm vandret ud for at beskytte lokomotivføreren.

Øhhh, en svensker er og bliver da en svensker, altså EI, selvom man bygger en stålkasse overbygning på tenderen. Det er jo det "indre" og tekniske der gjorde udslaget. Husk på, at EI var byggede efter svenske gamle mål, der så blev "oversat" til metersystemet, da Frichs skulle bygge de "danske" F. Det var Frichs selv, der stod for byggetegningerne, altså nye tegninger.

Ønsker dig og alle andre en forhåbentlig god dag!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SJs F-lok er bygget med mål i mm så det er noget vrøvl at Frichs omsatte dem til metersystemet. Sverige gik formentlig over til metersystemet samtidig med DK eller tidligere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • E 974 - Georg Schmidt, 05/02 2019, 20:46 [*]
    • E 974 - zumbach, 06/02 2019, 09:49
      • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 10:07
        • E 974 - Poul Andersen, 06/02 2019, 11:14
          • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 14:08
            • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 16:45
              • E 974 - Lars Henning Jensen, 06/02 2019, 17:27
                • E 974 - Ole Dinesen, 06/02 2019, 20:45
                  • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 20:54
                    • E 974 - Oversmeden, 07/02 2019, 00:58
          • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 18:01
            • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 19:34
              • E 974 - Steffen Dresler, 06/02 2019, 20:48
                • E 974 - UTJ, 06/02 2019, 21:05
                • E 974 - Oversmeden, 07/02 2019, 01:23
                  • E 974 - Steffen Dresler, 08/02 2019, 10:29
    • E 974 - Georg Schmidt, 09/02 2019, 22:41
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen