Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 19:16 (1902 dage siden) @ Niels Munch

APB stod for/ drev værkstedet, men der blev afregnet ned til sidste møtrik til de forskelige baner der var i APB.


Ja, det er også min opfattelse. Ikke meget driftsfællesskab dér. :-)

Hvad forstår du egentlig ved driftsfællesskab? Fælles direktion, trafikledelse og administration, materielbenyttelse i flæng, fælles værksted??

Så længe de enkelte baner var selvstændige aktieselskaber, blev alle udgifter og indtægter bogført i hvert baneselskabs regnskab og fællesomkostninger fordelt på de enkelte regnskaber efter fastlagt proces.


Hej Niels,

En del privatbaner har haft driftsfællesskab med andre baner med det formål at opnå de kombinations- og stordriftsmæssige fordele, der følger af en fælles varetagelse af den samlede produktion. Enkelte privatbaner har haft samarbejde om udvalgte funktioner, typisk et delvist driftsfælleskab i form af en fælles driftsledelse.

Der har eksisteret flere forskellige modeller for sådanne samarbejder mellem banerne.

Eksempelvis krævede anlægsloven for Nørre Nebel - Tarm Jernbane (NTJ), at banens skulle drives sammen med Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ), så det blev aftalt at have delvist fælles materiel, driftsbestyrer, banemester og togpersonale, mens stations- og banepersonalet var ansat i hvert af de to selskaber. For Nørre Nebel - Tarm banen benyttedes fra 04.11.1913 styrelsesforkortelsen NTJ, fra 01.04.1919 en fælles styrelsesforkortelse for de to baner: VNTJ, mens der forsat var særskilte driftsberetninger for de to selskaber dog med fælles poster for "VNTJ". Der var altså ikke tale om en selskabsmæssig sammenslutning. Fra 01.04.1924 til 31.08.1940 hed NTJ atter NTJ og der var ikke fællesposter i driftsberetningerne.

I modsætning hertil blev Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ) i alle forhold undtagen selskabsmæssigt sammensluttet 1. apr. 1952.

Et andet eksempel er Kolding - Egtved Jernbane (KEJ), der fra 1917 havde fælles driftsledelse med Kolding Sydbaner (KS) og Troldhede - Kolding - Vejen Jernbane (TKVJ), mens der var ikke tale om et egentligt driftsfællesskab.

Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) havde fælles driftsledelse med Skive - Vestsalling Jernbane (SVJ), også selv om de to baner udgik fra forskellige byer.

ØSJS og KRB var selvstændige baner på alle måder, men ØSJS trådte dog til og hjalp KRB i nødens stund den sidste lange vinter.

Nærmere kan jeg vist ikke komme med hensyn til min forståelse af emnet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak