Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 08. februar, 2019, 20:06 (77 dage siden) @ Niels Munch

Men var der tale om fusioner i selskabsretlig forstand, eller "blot" om fælles direktion/driftsledelse?

Hvad angår Horsensbanerne var der mig bekendt (ret mig, hvis jeg tager fejl) tale om en fusion i selskabsretlig forstand (formentlig med de gamle baneselskaber som bi-selskaber). Man vedblev blot at benytte de gamle, individuelle styrelsesforkortelser på det rullende materiel, hvilket kan være lidt forvirrende.

I Hjørring var det anderledes: Hjørring - Løkken - Aabybro Jernbane (HLA) havde fra 8. nov. 1911 driftsfællesskab med Hjørring - Hørby Banen (HH), fra 20. maj 1924 med Vodskov - Østervraa Banen (VØ) og fra 19. dec. 1925 med Hjørring - Aalbæk - Hirtshals Banen (HA)/Hirtshals Banen (HB). Her skete der, så vidt jeg ved, aldrig nogen selskabsmæssig fusion, men fra 01.04.1939 benyttedes navnet Hjørring Privatbaner (HP). En variant heraf var "Privatbanerne i Hillerød", som aldrig fik nogen fælles styrelsesforkortelse men vel nærmest var en slags fælles markedsføringsnavn.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.


 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen