Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film
Men var der tale om fusioner i selskabsretlig forstand, eller "blot" om fælles direktion/driftsledelse?
Hvad angår Horsensbanerne var der mig bekendt (ret mig, hvis jeg tager fejl) tale om en fusion i selskabsretlig forstand (formentlig med de gamle baneselskaber som bi-selskaber). Man vedblev blot at benytte de gamle, individuelle styrelsesforkortelser på det rullende materiel, hvilket kan være lidt forvirrende.
I Hjørring var det anderledes: Hjørring - Løkken - Aabybro Jernbane (HLA) havde fra 8. nov. 1911 driftsfællesskab med Hjørring - Hørby Banen (HH), fra 20. maj 1924 med Vodskov - Østervraa Banen (VØ) og fra 19. dec. 1925 med Hjørring - Aalbæk - Hirtshals Banen (HA)/Hirtshals Banen (HB). Her skete der, så vidt jeg ved, aldrig nogen selskabsmæssig fusion, men fra 01.04.1939 benyttedes navnet Hjørring Privatbaner (HP). En variant heraf var "Privatbanerne i Hillerød", som aldrig fik nogen fælles styrelsesforkortelse men vel nærmest var en slags fælles markedsføringsnavn.