Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film
Jeg har kigget lidt i annalerne nærmere betegnet Privatkommissionens betænkning fra 1956, som i bilagsbindet har en meget detaljeret redegørelse for de enkelte privatbaners ejer- og økonomiske forhold. De kan måske bidrage lidt til afklaringen af spørgsmålet om ejerskabet til rutebilruten – eller måske bidrager de snarere til forvirringen!
Rutebilruten Aalborg-Blokhus bliver angivet som en rute drevet af FFJ, der har 1 rutebil (Volvo af ukendt årgang) godkendt til ruten. Dengang skulle man have koncession til at drive rutebilruter, og vognenes identitet skulle indskrives med registreringsnummer i koncessionsdokumentet.
Men det fremgår af redegørelsen for de to andre baner (AHB og AHJ), hvad deres andel i ruten var. AHB havde to omnibusser (Triangel årgang 1942), der ved tab af koncessioner var blevet ledige og efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten. AHJ havde den tidligere skinnebus M 5204 (Triangel årgang 1942), der ligeledes efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten.
Det er også anført i bilaget, hvad banerne havde af fælles materiel. Alle tre baner havde i fællesskab i 1954 1 damplokomotiv(APB 17) og 1 motorvogn (APB M1) fælles efter ejerforholdet 2(FFJ):1(AHB):1(AHJ). Værkstedet og godsbanegården i Aalborg var ejet i fællesskab efter samme nøgle.
AHB og AHJ ejede desuden i fællesskab (ligeligt) marcipanbrødet AHJ ML5206.
Hvalpsund-Sundsøre-færgen optræder udelukkende under AHB, og anlægssummen optræder som en andel af denne banes aktiekapital. Færgedriften er også med i denne banes driftsregnskab, i det sidste driftsår 1968/69 en udgift på 282.226,27 kr. Indtægten er i driftsregnskabet ikke opdelt på jernbanedrift og færgedrift.
MVH
Søren