Avatar

Privatbanevogne udlejet til DSB

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 11. februar, 2019, 22:06 (253 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle

Ser du Thomas, det er jo et ret interessant dokument du der har fået fat i og viser, danmarkshistorie så det batter. Men aldeles ikke kendt i den brede befolkning.
Danmark var jo i bogstaveligste forstand fyret med kul og koks og selvfølgelig den indenlandske produktion af brunkul og tørv. Men det primære var kul. Kul til el kraftværker, kul til gasværkerne, koks til centralvarme i husene, industriens kraftcentraler (med den yderst vigtige ølproduktion!), madlavning, transport af skibe og som vore interesse, tog.

Alt dette kul og koks blev importerede fra primært England og Tyskland og ankom til vores havne og blev udlossede direkte til kunden (gasværkstogene f.eks.) eller til de store lagre.

Men da krigen startede mellem Tyskland og England (og de andre allierede) den 3. september 1939, erklærede Tyskland uindskrænket Ubåds krig. Dette betød at den engelske eksport af alt stoppede også de nødvendige forsyninger af gode Wales kul til DSB.

Uden at skulle gå i detaljer betød det, at Danmark nu måtte importere næsten alt kul fra Tyskland og noget fra Polen. Og man fik lavet en overenskomst Tyskland og Danmark om levering af yderligere kul. Det var ikke noget problem, da Tyskland havde brug for al den valuta det kunne få fat i. MEN det kneb med transport i og med, at Tyskland selv havde brug for sine åbne godsvogne. Man havde altså et kæmpestort vognunderskud og kunne ikke eksportere til Danmark, med mindre, at staten Danmark (DSB) udlejede flere hundrede vogne til Tyskland for denne transport. Se dokumenterne herunder:

[image]
[image]

Denne udlejning betød midlertidigt, at DSB (Danmark) selv om i vognunderskud, HVORFOR DSB måtte leje vogne hos privatbanerne for at dække underskuddet. Det fremgår af dine dokumenter.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Tyskland betalte skam for lejen også under krigen. Og det var før brugen af den såkaldte Clearing-konto!!

Hejsa,

Det ved den danske olieimport fra efteråret 1941 fra Rumænien, skulle landet også selv stille de nødvendige tankvogne, så alt hvad olieselskaberne havde blev sendt sydpå, ligesom der blev bygget et antal "hjælpetankvogne" på bl.a. PT-vogne.

Det er i øvrigt ikke korrekt, at der blev importeret kul fra Polen. Det hele kom fra Tyskland.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen