G10 ere fra GDS og HFHJ (+ 1 foto)

af UTJ, 12/2 2019, 14:03 (1898 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af UTJ, 12/2 2019, 14:24

Kære alle

Jeg har fået et par spørgsmål vedr. Pr. Gattung G 10 som jeg ingen forudsætninger har for at svare på, hvorfor naturligt denne side. Også selvom det i sidste ende drejer sig om forbilleder for modeller i spor 1 (1:32).

De fleste G10´ere er jo velbeskrevne bl.a. på disse sider, men der er to der åbenbart ”driller lidt”.
Den første er denne: https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=134&vognid=5634
nemlig GDS litra QC 124, billedet herunder.
[image]

Spørgsmålet går simpelt på om vognen nogensinde har haft denne bemaling ved GDS, eller om det er en ”Heim ins Reich” bemaling?

Den anden fra HFHJ (HFHJ litra I nr. 150) har jeg fundet omtale og billeder af her, https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=38447
nede i tråden og billederne viser vognen UDEN Tårnbremse, hvilket den dog har på tegningen under HFHJ her på siderne.
[image]

Så spørgsmålet er vel egentligt lige til, at fotografiet er det korrekte, ik`? Eller den kunne måske i sin første tid ved HFHJ have haft TB og så med knækket tag på TB?


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

1) HFHJ J 150 er ikke en G10 men en forløber herfor. Den er bygget som kølevogn og Alkjær husker den i (gods-)togene der passerede Holte. Hvordan præcist bremsehuset har set ud ved jeg ikke, men måske er der en indikation på den skitse der må findes i Alkjærs arkiv, der formentlig i en eller anden udstrækning beror i DMJK-regi.
ESA's billede er godt nok.

[image]HFJ J 150, formentlig 1959, P.Th affoto/arkiv UTJ

2) GDS' QC-vogne har jo nok været bruge da de blev leveret fra fabrikken, men træværket er så på et tidspunkt blevet tjæret og jernskelettet sortmalet. Da vognen henstod på Borupgård Teglværks sidespor i 1990'erne var det tydeligt at begge vogne oprindeligt har været brune, men "på et tidspunkt" er blevet tjæret over på træværket (formentlig med malingsrester fra det brune nedenunder - har set rædderligt ud). Så ja og nej. QC 124 har nok aldrig set således ud, men som nyleveret er det yderst usikkert hvilket nummer eller hvilken påskrift den havde fra fabrikken - har ikke set nogle steder at der er angivet hvad man skrev på "eksport-krigsskadebetalingsproduktionsvogne", for helt anonyme har de jo nok ikke været.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

DSB ME1505

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak