Københavns banegårde

af Steffen Dresler, 15/2 2019, 16:08 (1896 dage siden) @ Skjold

Kære alle i tråden ++

Skjold

Det er en fin liste du der har lavet. Og så giver den jo et godt billede af de mangfoldige – og muligvis lettere forvirrende – stations(benævnelses)forhold frem til den endelige nedlæggelse af Station II (Nordbanegaarden) i 1921. F.eks. at Klampenborgstationen fra 1863 bliver til Nordbanegaarden efter 1887 og at det er en helt ny Klampenborgbanegaard (Station III) der opstår ”ude” ved Søerne ved Gyldenløvesgade og frem til 1917. At der indledningsvis står Klampenborgbanegaard (III) KUNNE skyldes, at for at kunne aflaste selve den store station I (Hovedbanegaarden), der alt andet lige var blevet for lille, blev den nye station III udført som en HELT selvstændig station med egen remise, kulgård, vandkraner og spor også hvad sikkerhedstjenesten angik, selvom den i ankomst- og afgangs øjemed jo var absolut en integreret del af stationerne I og II.

Men sådan for at forvirre lidt kan man godt blive i tvivl om hvad de forskellige stationer/banegårde egentligt hed:-( .

Ser vi på Station III (Klampenborgbanegaarden) er den benævnt som ”Klampenborgbanestation” på det store skilt over indgangen i midten af bygningen. På siden af bygningen nok bare et orienteringsskilt ”Station for Klampenborgtog”. Det har jeg så prøvet at se om også er gældende for Station II (Nordbanegaarden), der jo i så fald skulle have et skilt med navnet ”Nordbanestation”. At skiltet viser noget med ”Nord… er jeg ikke i tvivl om, men jeg kan ikke se "rundt om hjørnet" med resten af teksten på de billeder jeg kan komme til. Nogen der har et tydeligt billede af navnet over indgangen i midten af bygningen?

Den lille satellitstation for tog til Holte er benævnt ”Station for Holtetog” og er af Holger G. Hansen (Jernbaneminder) angivet til at være opført i 1896, andre siger 1900?

I øvrigt blev den første Klampenborgstation fra 1863 benævnt ”Den Lille station” af publikum!!

Nå ja, så må DSB oversigtstegning af januar 1912 revideret 24. juni 1912 og 16. juli 1912 jo give en mere korrekt information. Men nej, der er anført ”II Nordbanestation”, ”Station for Holtetog” og ”III Station for Klampenborgtog”. Endelig er den gamle hovedbanegård blevet delt og benævnes som ”Ankomststation” og ”Afgangsstation”, forvirret?;-)

Ser vi på Tjenestekøreplanerne, f.eks. 1888, er stationerne her anført som ”Kjøbenhavn Kh”, ”Kjøbenhavn II (Ki)” og ”Kjøbenhavn III (Kn)”.
Så mon ikke man skal holde sig til:

- Kjøbenhavns Hovedbanegaard (Station I)
- Kjøbenhavns Nordbanegaard (Station II) og
- Kjøbenhavns Klampenborgbanegaard (Station III)

Udenfor nummer har vi så Station for Holtetog.

Men kender jeg DSB ordentligt MÅÅÅÅÅÅ der da være en skriv i en ordreserie/jernbanegeografi eller andet, der entydigt viser navnene ”og som man så herefter bør at regne”

Med venlig hilsen og tak til alle som indledningsvis har bidraget til at gøre os lidt klogere på dette puslespil.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Nu vil jeg "Dining out week" i Nyhavn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak