Avatar

DSB litra Kc

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2019, 22:35 (1887 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Børge.
Tak for hjælpen.
Højden på vognkassen (2340 mm) stemmer godt med originaltegningen. Også antallet af brædder passer med din tegning, så vognkassen er åbenbart ombygget på et tidspunkt.
Nu vi er i gang. Mit eksemplar bliver KC 5351 og den endte åbenbart sine dage som bremsevogn mellem Rindsholm og Rindsholm Mølle. Det lyder som en spændende historie. Hvad foregik der der?
Hilsen og tak
Jesper


Hej Jesper,

[image]

Rindsholm Mølle ligger ved Vedsø og er en større vandmølle, der lykkeligvis er bevaret for eftertiden. Møllen havde et privat sidespor, der udgik fra Rindholm station (deklaration apr. 1925 og apr. 1926, tinglyst 01.07.1925) og som blev ibrugtaget i 1926. Sporet eksisterede endnu i 1933, men herefter fortaber det sig i historiens tåger. Det eksisterede i hvert fald ikke længere i 1962. Jeg vil antage, at der var et kraftig fald på sidesporet fra stationen ned til Møllen, og at rangeringen på sporet foregik med hest, hvorfor man har haft brug for at have en bremsevogn til rådighed i de tilfælde, hvor vogne til sporet ikke var forsynet med bremse.

Spores tracé var endnu synlig fra luften i 1954, men siden da er stedet vist groet lidt til.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak