Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Sydfyn, 23/2 2019, 10:30 (1882 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fravælger man roetransporterne med damp hos OKMJ, der jo var meget sæsonbetonet (og som forsvandt omkring 1964-65, så vidt jeg har kunnet læse mig til), så må NFJ have haft en jævn pæn godstransport hele året. Dette syntes jeg også tydeligt skinner igennem på de Arne Kirkeby fotos jeg har.

Jamen dog! NFJ havde - bortset fra de allerseneste år - lige så stor eller større roetransporter end OKMJ! Og jeg kan forsikre dig om, at jeg har set adskillige godstog, der nord for Otterup kun bestod af stykgodsvogne, og det har jeg også egen fotodokumentation for. Derimod har jeg ALDRIG set et godstog, som ikke havde vognladningsgods med til eller fra Kerteminde. Forskellen var nemlig den, at erhvervsvirksomhederne i Kerteminde til det sidste var kunder hos banen, medens der stort set ingen vognladningstrafik var på NFJ bortset fra Haunstrups Fabrikker 3 km fra Odense (som NFJ kun fik rangerafgift for) og ølvognene og lidt kunstgødning til Otterup og Bogense. Efter banernes nedlæggelse i 1966 var der stadig en betydelig vognladningsgodsmængde til og fra Kerteminde. Maskinfabrikken Taarup læssede i Odense, Kolds Savværk i Ullerslev og Københavnerbryggerierne i Ullerslev og Nyborg.
Så ligemeget hvordan du vender og drejer det og gætter dig til, havde NFJ "ikke mere at køre med" end OKMJ, og det var især sidstnævnte bane, der havde "en jævn pæn godstransport hele året."
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak