Stål kulkasseforhøjning på type III tender litra R, HI og P?

af Steffen Dresler, 28/2 2019, 13:57 (1881 dage siden)

God eftermiddag

Maskiningeniør og damplokomotiv historieforfatter William Bay tegnede i 1943 en tegning af DSB litra R I i spor 0 (1:45), højst sandsynligt for anvendelse i Dansk – eller Jysk Modeljernbane klubs regi?? Tegningen – i udsnit - er vist herunder og er karakteristisk for den forhøjede kulkasse på tenderen, der jo ikke blev gennemført i virkeligheden:

[image]

Tegningen blev gentaget i den engelsksprogede ”Locomotives of the Danish State Railway” fra Oakwood Press, London i 1961 samt nok mest kendt i ”Danmarks Damplokomotiver” fra Herluf Andersens Forlag i 1977.
Det har altid undret mig, hvorfor den forhøjede tenderkulkasse så ud som den gjorde, da den jo på ingen måde kom bare i nærheden af, hvad det endte med bl.a. jf. DSB tegning RT3 af 30-09-1941 og revideret 23-02-1943 (findes nu på Danmarks Jernbanemuseums ”Jernbanekilder (Mtgn-0006991) med flere).
I anden anledning ledte jeg efter nogle detaljer og gennemså gamle DSB film for informationer, bl.a. ”….det skal klares, manglen på godsvogne” om godstransporternes vanskeligheder under den anden verdenskrig.
I aller, aller sidste sekvens ser man en litra P (som godsmaskine!!) forlade afgangsristen og tenderen ser ”mærkelig ud” hvis man ser nærmere på den. Den fangede simpelthen mit øje for nærmere eftersyn. Herunder et fraklip. Det er svært at se, men for mig ser det ud som en stor høj ståkasse/tragt med stivere bagest (og muligvis på siderne). Altså næsten som Bays tegning (hans uden stivere) bare højere og i flugt med taget. Se herunder:

[image]

Så måske var Bays tegninger i de to nævnte udgivelser i princippet slet ikke så forkerte som hidtil antaget. Der er ihvert tilfælde ”noget der ligner” på filmen, ok højere end på tegningerne, men alligevel.
Så 1000,- kr. spørgsmålet er så om der er nogen af de agtværdige og estimerede læsere på dette højtærede forum, der kender mere til dette? Det er jo ikke på nogen måde ”krigsafgørende” eller vigtigt for Danmarks Damplokomotivs interessante historie, men alligevel!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak