O' historie eller løsning på paet 60 år gammelt problem

af Per Sørensen @, Hg, lørdag 02. marts, 2019, 23:52 (235 dage siden)

G'aften Forum,

For meget længe siden - ja helt tilbage i min barndom - kom der rigtigt meget svensk tømmer til Danmark på åbne vogne litra O.
De kom med færgerne til Helsingør og blev sendt ud over det ganske land.

Kun få af dem kunne fyldes med gods den anden vej.
Det betød at de tomme litra O, hobede sig op overalt i landet og kun langsomt kom op mod Helsingør for at komme over til Sverige.
Man prioriterede naturligvis fyldte vogne, herunder masser af haster-vogne, blandt andet fra Interfrigo og alt muligt andet - samt de Internationale Expresser og biler.
Der holdt ofte et par stammer med Litra O parkeret i Snekkersten og når de blev hentet kom der nye forsyninger fra andre stationer.
DSB ville ikke dengang løse problemerne med indsættelse af større og bedre færger - de kom mange år for sent.

Jeg indrømmer at det er ret meget for sent, men nu har jeg fundet en løsning, så man kunne få dobbelt så mange vogne over på den samme tid!

Man skal bare sætte Litra O ovenpå en Litra O!
De vogne der kom fra Fyn og Jylland skulle med kran have været sat op inden Nyborg, for også at aflaste Storebælt.
Stolperne skal pilles af så fritrumsprofilet er respekteret og vognene skulle være forsynet med spor/riller i gulvet, aftagelige hunde /stopklodser / kæder til fastspænding.
Så kunne en færge i Helsingør tage 12 Lite O ad gangen istedet for 6.

Jeg forestiller mig at vognene først skulle løftes af hvor de skulle bruges ( Haparanda ?) for at SJ kunne bruge færre godstog.

vh pediHg

Se hær ( som de unge siger ):
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen