Holmen billeder - Sporvogne

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/3 2019, 02:01 (1877 dage siden) @ FS1954
redigeret af Erik V. Pedersen, 5/3 2019, 02:20

Dejlige billeder. På to af dem ses ledvogn 879. Jeg synes lige, at jeg vil knytte et par kommentarer til disse billeder.

Vogn 879 blev den tredjesidste sporvogn på den sidste dag med sporvognsdrift på linie 5, den 22. april 1972. Reelt var klokken nok lidt over midnat, da den afgik fra Formosavej, så det var vel den 23. Mine venner og jeg ville have været med den sidste fra Formosavej, men vi turde ikke vente - af frygt for ikke at kunne komme med. Nå, vi kom med 879, og noget af vognen eksisterer faktisk herhjemme stadigvæk, selvom over 99 % af den blev eksporteret til Alexandria.

Det lykkedes nemlig at skrue en destinationsrulle, et standser-skilt og det rød/grønne lysskilt (for konduktøren?) ned undervejs, tillige med "Hold fast under kørslen" og nummeret "879", så skulle vognen nogensinde komme retur hertil, kan den altså kompletteres en del.

Så vidt jeg husker, var 879 dekoreret med et par linie 9-skilte, i hvert fald ved en af afgangene fra Husum.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

-------------------------

Som det er nævnt på min hj.side: Jeg sad i den uigenkaldelig sidste ordinære sporvoggn fra Husum mod Formosavej den sidste aften. Den skulle -ordinært- være den sidste vogn, men i vognen bredte der sig på turen mod Husum, den "frygtelige tanke", at man på grund af de opståede forsinkelser (20-30 minutter) ville lade næstsidste sporvogn afgå som den sidste, og så sende "den sidste vogn - 896"- direkte i Nørrebro remise, så tiden blev overholdt ! ! !

Således gik det dog ikke.

Da sidste vogn (896) nåede Husum, var man helt indstillet på, at den skulle være den sidste. Åhhhhhh - der faldt en sten fra vore hjerter i vognen.

Nu skulle vognen dekoreres. Der skulle hænges kranse på fronten (omkring linielanternerne) og nyudsprungne bøgegrene, hvor der var noget de kunne hænge i. Vognen var 120% fyldt - der kunne ikke presses en mand/dame yderligere ind (billetteringen havde været opgivet allede et par timer tidligere - konduktøren kunne hverken komme frem eller tilbage for at billettere, og ingen kom forbi hans plads - alle var nødt til at blive på den plads de havde tilkæmpet sig. Stort set ingen stod af, og ingen kom dermed op i vognen.

I mylderet (Husum endestation) lykkedes det en ung dame at skrue et skilt eller to ned - vognene skulle jo alligevel sendes til Egypten, --og der kunne de næppe dansk. Udefra blev det observeret af et par politibetjente, der skulle sørge for ro og orden. Trods belægningsprocenten fik de alligevel "møvet" sig ind" gennem mylderet, og hen til gerningsstedet, næsten lige ved siden af min plads. Den unge dame forstod ikke hvad de talte om - hun havde ingen skilte. Betjentene måtte hurtigt sande, at det havde hun ikke. De kikkede rundt på os andre og spurgte ! Ingen havde set eller hørt noget i den retning. Så opgav de og forlod 896. Nu kunne den unge dame fiske de skilte frem, som hun havde nået at gemme under nogle "nabosæder".

Ca. 20-30 minutter forsinket kørte vi fra HUSUM mod Formosavej, på en uforglemmelig tur gennem København. Utallige "ufrivillige" standsninger undervejs mod Formosavej (vi nåede at køre med næsten alle de linienumre, som "Düsseldorferne" trafikeret i deres "levetid".

Ikke "et øje" yderligere kunne presses ind i vognen, og ved Formosavej måtte de fremmødte gå slukørede hjem. ALT UDSOLGT.

Turen mod Nørrebro Remise blev -om muligt- endnu mere uforglemmelig.
Adskillige "vejspærringer" undervejs - københavnere havde taget opstilling på sporet. Helt galt blev det i den smalle Nørregade, hvor -jeg ved ikke hvor mange- mennesker havde sat sig i sporet, tæt og arm i arm. Her måtte politi tilkaldes for at skille dem ad. Det lykkedes -en række af gangen- og de adskilte løb omgående længere frem mod Nørrevoldog satte sig der. Alt foregik tilsyneladende i god ro og orden - mon ikke også politiet har kunnet se det morsomme, midt i den triste situation.

Det tog lang tid at komme gennem Nørregade til den bredere Nørre Voldgade/Nørreport station, ---men i Frederiksborggade og Nørrebrogade var den gal igen. Nye "kæder" på tværs af sporet, indtil det vel et par timer forsinket lykkedes at komme til Nørrebro Remise. Her blev den sidste vogn (896) kørte ind på remiseområdet fuldstændig "indpakket" i menneskemylderet.

Jeg nåede at "redde" en buket nyudsprungne bøgegrene, inden turen gik til fods til Husum endestation. Her stod min cykel, og jeg kunne køre hjem (dengang) til Rødovre uden cykellygte -- så lyst var det allerede.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=nedlaggelsen-af-kobenhavns-sporveje---1972

[image]


.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak