Avatar

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (8 fotos)

af Morten Beck, Græsted, 1/1 2013, 10:22 (4125 dage siden) @ KimC

Nydelige billeder fra det forblæste landskab.

For nyligt blev MHerne og deres vralten og stivhed diskuteret. En maskine som HP13 er længere og tungere end en MH. Der blev anskaffet lokomotiver af lignende konstruktion til andre privatbaner, som feks LJ M33 og HFHJ M11. LJ M33 har ifølge databasen været på gulvet to gange, men det var begge gange i forbindelse med sne. Ellers undrer jeg mig lidt over at privatbanerne anskaffede disse lange og stive maskiner til deres ofte ret spinkle spor. Eller var de ikke så stive i det som MH?

Jeg ved ikke om MaK lokomotiverne har vraltet lige så meget som MH´erne, men har læst at Kuhlmann på HFHJ ikke var begejstret for M9, da banen fik den i 1958. Baneafd. nærmest kørte lige bag den og rettede sporet til igen. Det står at læse i "Med tog til Hundested i 75 år".

En anden grund til at bla. HFHJ fik MaK, var at de var billigere end Frichs, og at der var blevet mulighed for at handle med udlandet, når der skulle købes materiel. Det var nærmest udelukket i 1950-52, da Marcipanbrødene blev bestilt.

For øvrigt var Kuhlmann på HFHJ med i det udvalg som blev enige om bestillingen af de 9 Marcipanbrød til privatbanerne. M8 er prototypen af de 9 Marcipanbrød, og de 8 blev leveret med turboladet motorer, mens HHJ DL11 blev leveret uden turbo..

Nå. Lidt af et sidespring. Men jeg ved ikke om HP13 og de andre Makværker vraltede lige så meget som MH´erne. De kan vel have været mere "stabile" da de som du skriver, var længere og tungere..;-) :-)

Godt nytår til jer alle herinde..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak