O' historie, tegninger og et billede.

af Steffen Dresler @, tirsdag 05. marts, 2019, 12:19 (75 dage siden) @ PeterA

Vedr. læsning og aflæsning af tomme, åbne vogne oven på andre tomme åbne vogne.

Sådan lød overskriften ved skrivelse Ma.1104/55 af 3. maj 1955 fra 1. Distrikt M. til Københavns vognopsyn II og III for at gennemføre forsøg, ”for at fremme returneringen af tomme, åbne SJ-vogne og for bedre at udnytte den disponible sporplads på færgerne Helsingør – Hälsingborg og Frihavnen – Malmö”.
Tilsvarende havde DSB tilladt SJ det samme for tomme sydlandske vogne i Sverige, der skulle returneres til det sydlige udland.
I forsøget måtte der i Danmark indledningsvis kun foretages af- og pålæsning på Københavns Godsbanegård under vognopsynets ledelse og ansvar.
Der blev opsat 7. punkter der skulle efterleves (bl.a. bestemmelser vedr. fritrumsprofil og andre internationalt vedtagne mål som angivet i RIV mv.) og yderligere 7 ting der nøje skulle iagttages. Bl.a. var størrelser og mål på fastsurring med tømmer mærket DSB (for at kunne returneres) nøje beskrevet, se tegninger herunder.

[image]
[image]

Når godkendt kunne arbejdet foretages af en såkaldt ”Læsseentreprenør” der modtog betaling for af- og pålæsning af vogne til indledningsvis 18,- kr. pr. stk. og det dobbelte søn- og helligdage.

Om forsøgene blev gennemført og med eventuelt hvilke resultater haves ikke skrivelser om. Men det VAR et problem som bl.a. vist herunder på billedet med tomme svenske O-vogne henstillede på Næstved-Slagelse banen i 1973.

[image]
Tomme SJ-vogne ved km 36,5 Næstved-Slagelse d. 28.7.1973

Alle informationer, tegninger og billede venligst arkiv HP/Næstved

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Den tidligere hentydning jeg kom med til en roman af samme navn (O´s-historie) var en erotisk bog, der blev udgivet da tekstpornoen blev frigivet. Og da billedpornoen blev frigivet et par år senere i slutningen af 1960´erne, blev romanen filmatiseret. Og det jernbanemæssige? Jo, det var såmen vores alle sammens Birger Wilcke (formand for DJK, jernbanehistoriker og forfatter mv.) der som politiansat jurist fik alle disse sager. DJK har aldrig været kedelig;-) !!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen