Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, tirsdag 12. marts, 2019, 09:37 (71 dage siden)

På grund af flere opfordringer, og ikke mindst indlægget fra Steffen, og tak til Steffen, har jeg besluttet frem over at vise mine ”billeder fra en svunden tid” i Historisk Forum. Jeg må indrømme, at især når jeg dykker ned i de tyske lokomotivers historie, så fornemmer jeg et sus fra historien.

God fornøjelse



[image]T 297, Gb, 1955. T 297er bygget i 1920 af Stettin til KPEV som P 8 2566. 1925 omlitreret til 38 2877. Fra 1944 udlånt fra Bw Husum til Danmark, hvor den henstod flere steder. 1949 klargjort til drift på Cvk i København som T 297. I drift i Frederikshavn til 1955. Hensat og udrangeret i 1956, brugt som fast togforvarmningskedel på Gb til 1965, hensat og i 1970 ophugget i Hedehusene.
Stettin = Stettiner Maschinenbau AG, Vulcan, Stettin, Tyskland
KPEV = Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung


[image]PU-signal, Hillerød, 1955. Perronudkørselssignalet bære her sit navn med rette. I dag findes PU-signaler ikke kun på perroner.


[image]R 963, DJK-udflugt, 1972. Ejes af DJM og er tiltænkt kørsel.


[image]D 871, Århus Mdt, 1975. Ejes af DJM som museumsgenstand.


[image]E 991, Århus Mdt, 1985. Ejes af DJM og er tiltænkt kørsel.


[image]050 332-6, Lehrte, 1972. Bygget af Henschel 1940 og leveret til DRB som 50 332. 1945 til OBL-USZ, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 050 332-6. 1975 henstillet, udrangeret og ophugget i AW Braunschweig.
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG
Aw = Ausbesserungswerk


[image]52 8101-9, Halberstadt, 1978. 52 8101-9 er bygget 1943 af OLW til DRB som Krigslokomotiv 52 5260. 1963 ombygget i Aw Stendal til type 52.80 som 52 8101. 1970 omlitreret til 52 8101-9. 1984 henstillet efter uheld, 1985 udrangeret. Dele fra 52 8101-9 er brugt til genopbygning af 52 8098-7 ved Aw Meiningen og denne maskine blev genindsat i drift. 1989 ombygget i Aw Meiningen til ikke-driftsklar varmemaskine. 1991 henstillet, og udrangeret. 1992 købt af privat, 2010 til Eisenbahnmuseum Bayrischer Bahnhof, hvor 52 8098-7 stadig kan ses, dog ikke i drift, men en søstermaskine, 52 8154-8, er køreklar.
OLW = Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, Polen
DRB = Deutsche Reichsbahn
Aw = Ausbesserungswerk


M.v.h.
Keld Zumbach

Kilder:
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
https://www.revisionsdaten.de/index.php
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/tables/lokreihe0.shtml
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Franks forlag


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nordfynske Jernbane
RHJ M3
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen