Billeder fra en svunden tid

af John Poulsen, 19/3 2019, 17:11 (1864 dage siden) @ zumbach

Et spørgsmål til billede nr. 1. Har VT08.5 og VS08.5 haft nyt design, rød/sort front med lille DB-logo?

[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT08.5+VM08.5+VS08.5 bygget 1952-54. De havde 108 siddepladser, og førte kun 1. klasse. Dette materiel blev senere erstattet af VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.

Som også Svend har konstateret, har der ALDRIG været benyttet VT 08.5 i "København Express".
VT08.5 havde kun international 1. og 2. klasse (indtil 1956 var der tre vognklasser i internationale tog!), VT 12.5 som benyttedes i København Express havde international 2. og 3. klasse. Fra 1956 blev disse så kaldt 1. og 2. klasse! Fra sidst i 1950erne benyttedes i København Express nogle andre styrevogne, der var ombygget fra VS 08.5 og bød på en sidegangsafdeling med ordentlig 1. klasse (senere betegnedes de VS 12.6).

Alt dette kan man læse om på dansk i "Internationale tog via Gedser", der nok er udsolgt fra forlaget, men stadig fås hos Jernbanebøger.

I øvrigt forsvandt de store "vingehjul" på fronten midt i 1950erne, og i stedet fik fronterne V-formet udmykning i antrasitgrå med en "DB-kiks".

Mvh
John Poulsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak