Dampf in Ruhrgebiet 1974

af Steffen Dresler, 20/3 2019, 16:58 (1863 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kære Claus
Årsagen til anvendelsen af damp helt op til mere præcis den 27. oktober 1977 kl. 2359, hvor der trådte et dampforbud ikraft ved Deutsche Bundesbahn (DB), var en kombination af to årsager. Den første var en større forsinkelse af elektrificeringen af her Emsland strækningen og den anden var alt for få diesellokomotiver til opgaverne. Først den 29. september 1980 var elektrificeringen på netop denne strækning fuldført.
Generelt havde Vesttyskland ikke travlt med at få elektrificeret strækningerne, da man havde masser af damplokomotiver til rådighed samt som du selv nævner, kul eller olie. Den startende elektrificering var sket før krigen i de sydtyske områder og i de nu af Polen overtagne områder i Schliesien.
Med udviklingen af de nye standardtype E-lokomotiver, E 10/40, E 41 og E 50 fra og med 1952, kunne man starte på en afløsning af dampen og det hovedsageligt på de vesttyske hovedstrækninger nord-syd og faktisk først i slutningen af 1960´erne var der kommet tråd helt til Hamburg bl.a. via ”Der Rollbahn” fra Ruhr-distriktet og op ad de flade strækninger mod Hamburg. Så alle de sekundære hovedbaner, hvis man kan kalde disse baner dette, måtte stadig anvende damp og senere diesel til der kom tråd.
Men bemærkelsesværdigt var det dog alligevel, at selv på hovedstrækninger med tråd afbenyttedes dampen alligevel, sikkert også p.g.a. manglende elektriske lokomotiver.
Herunder to billeder fra dampens sidste tid:

BR 01.12 nr. 1060 (eller nr. 2923?) forlader Hamburg den 9 juli 1967 med et stort D-tog mod via ”Rullebanen” mod Ruhr-distriktet. Og det gik stærkt der ud af. Foto Steffen Dresler@
[image]

En godsmaskine BR 50 2968 i Konstanz (ved Bodensøen) i sommeren 1968 med ”Umbauwagen” med lokalt persontog. Foto Steffen Dresler@.
[image]

Håber det gav et brugbart svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak