Avatar

Trevejs sporskifte, sporriste, træbygning INDENTIFICERET

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 12. april, 2019, 18:53 (73 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Stedet er nu blevet identificeret, hvilket er gjort ud fra de to dobbelte telegrafpæle, der kan anes i baggrunden. Sådanne pæle fandtes kun på Vestbanen (nord for sporene), på Den fynske Hovedbane (syd for sporene) samt ved Fredericia. Desuden er det lille træskur henne for enden af barakgavlen afgørende. Det er Roskilde station, udsigt mod øst mod stationens østlige gruppe af opstillings- og depotspor. Til venstre ses et tog med bogiekupévogne fra Næstved via Køge. Lige foran dettes lokomotiv afgår i baggrunden et godstog mod København. Også trærækken og en villagavl i baggrunden stemmer.
Dateringen er sat til "ca. 1939" ud fra den betragtning, at ellers ville 1847-remisen, som blev nedrevet ved stationens ombygning i sidste del af 1930'erne, have været synlig på billedet, mens der nok havde været noget mørklægningsmaling på ledeværkerne ud for træbygningens døre, hvis det havde været i 1940 eller senere.
Fotografiet kan nu ses på jernbanekilder.dk, hvor det præcise fotosted også er blevet angivet på kortet i infobilledet..

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen