Avatar

Trevejs sporskifte, sporriste, træbygning INDENTIFICERET

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/4 2019, 18:53 (1840 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Stedet er nu blevet identificeret, hvilket er gjort ud fra de to dobbelte telegrafpæle, der kan anes i baggrunden. Sådanne pæle fandtes kun på Vestbanen (nord for sporene), på Den fynske Hovedbane (syd for sporene) samt ved Fredericia. Desuden er det lille træskur henne for enden af barakgavlen afgørende. Det er Roskilde station, udsigt mod øst mod stationens østlige gruppe af opstillings- og depotspor. Til venstre ses et tog med bogiekupévogne fra Næstved via Køge. Lige foran dettes lokomotiv afgår i baggrunden et godstog mod København. Også trærækken og en villagavl i baggrunden stemmer.
Dateringen er sat til "ca. 1939" ud fra den betragtning, at ellers ville 1847-remisen, som blev nedrevet ved stationens ombygning i sidste del af 1930'erne, have været synlig på billedet, mens der nok havde været noget mørklægningsmaling på ledeværkerne ud for træbygningens døre, hvis det havde været i 1940 eller senere.
Fotografiet kan nu ses på jernbanekilder.dk, hvor det præcise fotosted også er blevet angivet på kortet i infobilledet..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak