Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Oversmeden, onsdag 17. april, 2019, 11:34 (69 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I oktober 1909 solgte Nordisk Benzin-Compagni sit hidtil største kvantum benzin til en enkelt kunde; 1 mio. pund benzin til Taxamotorkompagniet til levering i løbet af 1910. Da jeg ikke lige kan huske vægtfylden for benzin endsige ved, hvilken benzinkvalitet, det drejede sig om, må interesserede selv omregne, hvor mange liter, det drejede sig om.

He-he - hvilket pund bruger du?
Er det engelsk pund (1 pund = 0,4536 kg) eller dansk pund (1 pund = 0,500 kg)? Det har altså noget at sige i de mængder.
Omvendt, de gamle gutter har fat i noget af det rigtige, for "proffer" afregner ALTID i masse (tons/pund/ibs/hvad-som-helst-i-masse). Dette skyldes at densiteten ændres med temperature (altså: du måler et volumen ved en temperature og andet volumen ved anden temperature - trods det at du ikke har fjernet en dråbe fra mængden). For at undgå de mest tåbelige skænderier, så måles (og afregnes) efter masse.
Det kræver, at du kender de forskellige densiteter ved forskellige temperature. Hertil er ATSM tabel 54B et glimrende hjælpemiddel.

Vil du over i volumen, så forventes benzin at ligge mellem 0,71-0,78 kg/m3 eller deromkring.
Alt det morsomme med Volume Correction Factor (VCF), "weight in air" eller "weight in vacuum"; det er vidst lige en tand for nørdet til dette forum.
I mine glade uge dage har jeg været med til at sejle "western Africa Gasolie" til....nå-ja, vest-Afrika. Tror nu mest det var alskens slatter fra hele Europa, som på enelleranden måde var off-spec og derfor ikke kunne sælges i Europa. Vi havde vel 25-30.000 tons med.....så der var til et par biler og afrikanske motorer er jo - som alle ved - meget mere modstandsdygtige overfor manglende smøring etc. i forhold til europæiske motorer ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne




Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen