Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 18. april, 2019, 09:38 (35 dage siden) @ BoA

Hej MFL, Oversmeden, Michael m.fl.

Jeg var godt klar over, at Oktan-tallet var lavere, men ikke så lavt,
og med Michael´s klenodie af en målepind, der giver en vægtfylde på 0,70 kg/Liter,
bliver differencen, som Oversmeden nævner, meget stor, 66,3 m³.
1 mill. GB Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 647.989,100 Liter
1 mill. DK Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 714.285,737 Liter

Mvh. og God Påske Bjørn Andrup.

Hej Bjørn,

Tak for korrektionen og en god påske til dig også. Oktan 50 er ganske rigtig forkert og for lavt, men det er benzin omkring oktan 60 ikke, når vi taler omkring 1910. Hvor oktantallets nedre grænse lå på de gamle benzinkvaliteter, før man begyndte at tilsætte i første omgang benzol og senere i stedet tetraethylbly til benzinen, er vanskeligt at sige, idet begrebet ”oktan” dengang endnu ikke var opfundet, hvorfor kilderne intet nævner herom.
Om benzol i benzinen skriver P. Gregers Jensen og Chr. Simmelsgaard i ”D.D.P.A. Leksikon”, 1951: S. 31-32:
”Benzol (C6H6) er en kulbrinte, der sammen med de nær beslægtede kulbrinter tuluol (C6H5CH3) og xylol (C6H4(CH3)2) fås som biprodukter i gas- og koksværker, hvor de udvindes dels af gassen og dels af kultjæren ved destillation og påfølgende raffinering. De tre stoffer er i ren tilstand vandklare, letfordampelige og brændbare væsker.
Skal benzol anvendes til motorbrug om vinteren, skal den helst indeholde væsentlige mængder af tuluol og xylol. Dette gælder specielt for benzol til iblanding i flyvebenzin. Af hensyn til det høje frysepunkt må tromler med benzol om vinteren opbevares indendørs.
Ved tilsætning af benzol til benzin forøges oktantallet væsentligt, f.eks. vil en blanding af 80 % benzin med oktantal 62 med 20 % benzol få et oktantal på ca. 70.
Startegenskaberne er for benzol og benzol-benzinblandinger noget dårligere end for benzin alene, når temperaturen er under 0 °C; men når benzolindholdet ikke overstiger 25 %, anses forholdet at være uden betydning.
Benzoldampe er giftige. Der skal derfor på lagre, hvor der omtappes benzol, sørges for ventilation, og spild bør undgås.”

Om oktan 62 var det absolut laveste "i gamle dage" tvivler jeg lidt på.

Så vidt om benzol. Er benzol giftigt, så er tetraethylbly til gengæld møggiftigt, men historien om blybenzinen er temmelig omfattende, så den lader jeg ligge. Her skal kun siges, at der i Danmark begyndte at være tilsat tetraethylbly til en del benzinsorter fra midten af 1930’erne og frem, men naturligvis kun til brug i motorer med et højt kompressionsforhold. I 1947 kom en opsigtsvækkende ny benzinkvalitet på markedet i Danmark med et oktantal på 74-76 i stedet for som sædvanlig omkring og under 70. Det højere oktantal havde imidlertid kun interesse for de helt nye biltyper (fortrinsvis amerikanske), hvis motorer havde et væsentligt højere kompressionsforhold end tidligere, samt for enkelte ældre bilmodeller, som havde tilbøjelighed til ”bankning”
(kilde: Motor. Medlemsblad for Forenede Danske Moterejere. »Den "nye" Benzin.« 20. september 1947: s. 130)
Den nye benzin i 1947 kunne give problemer for folk, som af vanvare kom til at fylde den på ældre biler.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen