Det kan da vist ikke passe....

af Bent Hansen @, torsdag 18. april, 2019, 14:40 (239 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Jeg begynder helt forfra. Jeg er også lige kommet ind i billedet.

Jeg har ingen anelse om, hvor Københavns godsbanegård lå omkring 1901. I forbindelse med den anden hovedbanegård et eller andet sted?

Men fra sidst i årtusindet fyldte man op langs Kalvebod Strand og Gasværkshaven til den nye hovedbanegård og godsbanegård samt maskindepot, der senere kom til at ligge på de opfyldte arealer. Det varede mange år. Fyldet kom blandt andet fra Hedehusene, og Madsen, der ejede Hedehusene Skærvefabrik kørte med egne lokomotiver ind ad den gamle bane fra 1847 gennem Valby til opfyldningsområderne. Samtidig gravedes der også af gennem Valby Bakke til et spor mere, hvilket også gav fyld.

Jeg har ondt ved at tro, at P. Madsens små tokoblere klarede arbejdet uden assistance fra DSB? Jeg ser toget her som et grustog med grusvogne og en E-vogn til mandskab og skovle samt bremse. B-maskinen var vel ikke sidste skrig i 1901? Både Godsbanegård og og mdt åbnede før den nye hovedbanegård 1911.

Jeg ser fotoet som taget et sted mellem Hedehusene via Valbybakken og Kalvebod Strand. Men ellers er jeg ikke lokalknedt og kan pege på noget eksakt fotosted.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Høng - Tølløse Jernbane
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen