Avatar

Om benzin og oktantak mm - OT

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 19. april, 2019, 01:55 (34 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er korrekt, at det ikke betydee noget for en moderne, højteknologisk bilmotor at man bruger højoktanbenzin, men - efter hvad jeg har fået oplyst - så kunne det godt betyde noget på ældre tiders motorer bl.a. i forbindelse med den regelmæssige smøring af motorens dele. Men nuvel, det kan da være, at min hjemmelsmand tager fejl.

Nøj jeg lærer en masse om "gammel" benzin idag....
Jeg skal ikke kunne sige om den nye benzin fra 47 ville give problemer, men jeg er jo oprigtigt ked af at OK dropper Oktan 92 til fordel for Oktan 100 for jeg brugte 92 til mine Ford biler. Nu bliver det lidt dyrere at køre på 95 oktan, men alle 3 kvaliteter er jo langt over hvad Ford T var vant til da den var nu - og jeg har ingen problemer ud over de pekuniære med moderne højoktanbenzin.

Hmm, kan myten om den "problematiske" nye benzin have noget med totaktsmotorer at gøre? Bilparken havde stået stille i syv år, så hvis folk uden videre reflektion hældte "ny" benzin på en gammel totakter...

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
ContecRail
3 flyttefirma tilbud
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen