Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg - OT begreber?

af Steffen Dresler @, fredag 19. april, 2019, 11:43 (34 dage siden) @ esni

Kære esni

Med udgangspunkt i ”Ordrer og Bestemmelser vedrørende Maskintjenesten” (Ordresamlingen, serie P, DSB 1942) er ansvar og ledelse af det beordrede ”Reservehold” (af Distriktet) tillagt ”Lokomotivmesteren” (side 5-II) og han er ansvarlig for at det(de) fornødne lokomotiver med tilsvarende antal ”Sæt” (personale, Lkf. og Lfb.) er tilstede. De nærmere bestemmelser vedr. ”Reservetjeneste” henvises der til Ordre P, side 62-II med rettelse af 1. JUL 1952.

Reserve
At et sæt med tilhørende lokomotiv er ”Reserve” i en bestemt periode betyder her, at man umiddelbart skal kunne gå ind og overtage en tur/løb i ”104. Tur”, hvis nedbrud af maskine og eller forfald af sæt forekommer. Lokomotiv med sæt køre altså her 1. Dag tog 67 København-Masnedsund og er herefter reserve frem til 2. Dag for hele tur 104 med udgangspunkt for tog fra Masnedsund og til København.
Turerene er jo bestemt af til rådighed trækkraft (her litra Ks) trækkeevne, vognvægt og hastighed.
Sålænge sættet med lokomotiv er Reserve, skal lokomotivet være opfyret og kedeltrykket må kun være et sted mellem 2. til 3. kg. under det maksimale, lokomotivet være fyldt med kul og vand og opsmurt. Sættet må ikke forlade maskindepotet i denne periode, men hvile og Lfb. kan evt. sættes til pudse det indvendige af førerhuset.
Altså: Reservelokomotivet 1. Dag må KUN anvendes til brug for nedbrud for tog i 104. Tur med udgangspunkt fra Masnedsund.

Til Rådighed
At lokomotivet med sæt kan anvendes til forefaldne arbejde i den nævnte tidsperiode, f.eks. pludselig tillyst særtog etc. Det skal være klar til at køre den pålagte faste tur næste dag eller hvornår rådighedsperioden udløber. Anvendelsen kan også være udenfor 104. tur og også med tog mindre end for anvendelsen af en litra Ks. (Trækketabel for litra Ks).

Reservehold var en meget vigtig del af statsbanernes virke.

Håber det giver lidt svar på spørgsmålet

Med venlig hilsen og fortsat god påske

Steffen Dresler

NB: Termer og anvendelse ændrede sig med tiden, bl.a. ved tilkomst af motormateriellet hvorfor Lkf. nu blot var "Disp" (Disponibel).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen