100 års jubilæum i Grindsted

af Peter Andersen, Hedehusene, 26/4 2019, 18:17 (1821 dage siden) @ Niels Munch

"Raketten" tilhørte Brøchner-Larsen & Agge, som anlagde den sydligste del af TKVJ, og lokomotivet solgtes senere til Fugdal Tørvefabrik. Det har næppe tilhørt Hoffmann & Sønner, men kedeltilsynet anførte altid brugerens navn, så det godt have været udlejet til dem. Det pågældende billede er et, som har ligget hos adskillige arkiver med forskellige beskrivelser, bl.a. et med teksten jernbaneanlæg på Mors (normalsporet nåede vist aldrig udenfor stationen!).
Jeg mener at huske, at man lokaliserede billedet til anlæg af sidesporet til Fugdal Tørvefabrik. (Det var før jeg begyndte at kigge nærmere på damplokomotiverne).

"Lise". Det fremgår ikke af Vestkysten, om navnet stod på lokomotivet, eller det var et kælenavn. I Jyllands-Posten står der blot, at det kaldtes "Lise". Det gør det jo lidt svært at finde ud af, hvilket lokomotiv, det var. En kilde har angivet x VLJ 1 "VEMB", men den tror jeg ikke på.
Hoffmann havde søsterlokomotivet, men det hed både hos dem og hos VBV "META".
Generelt ser det ud til, at man har haft svært ved identificere privatbanelokomotiver, der endte hos entreprenører. De er åbenbart for ens.

Udflugtsdatoen kan jeg ikke svare på - det år tilbragte jeg i Høvelte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak