Hvor er vi

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, lørdag 27. april, 2019, 21:37 (177 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle

Det var vel et svar helt i tråd med forventet af en gammel jernbanemand. Tak EVP for forklaringen på de mange tråde. Har om end ikke undret mig (ikke tænkt videre over antallet), men nu har jeg og sikkert også mange andre fået en forklaring på, hvorfor så mange tråde af og til langs banelinjerne.

Det får mig så til at tænke på masser af modeljernbaneanlæg i epokerne III og IV, der så mangler ”et og andet”. Men det er jo en anden snak.
Tak for forklaringen og fortsat god weekend til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

.
-------------
.

Hej Steffen.

Tak for de smukke ord - jeg havde vel snarere ventet det modsatte (ikke fordi det var fra dig, men i det hele taget), for en for "billig" forklaring.

Ja, --et og andet lærte vi da på Jernbaneskolen, og altså også hvad de mange tråde kan/skal bruges til.

---------

For de, som ikke oplevede et trafikassistent kursus på Jernbaneskolen, skal der måske lige tilføjes (til Steffens ord om det virvar af tråde, man så ud gennem kupévinduet), at telefontrådene fra mast til mast -oven i købet- skulle "drejes" for at undgå uheldige induktioner mellem ledningerne / samtalerne. Principielt var trådene ophængt fire og fire. To tråde (korer) over og to tråde under hinanden.
På turen til næste mast, skiftede den øverste venstre tråd f. eks. plads på næste mast til at sidde øverst til højre mens tråden her flyttede til nederste højre isolator. Tråden her skifte plads mod venstre mens den venstre tråd rykkede op som øverste venstre. Alle tråde (korer) flyttede såleder een plads rundt med uret for hver mast.

-----

Modeljernbane.

Ingen tvivl om, at diverse ledninger, højspændingsledninger, alm. 240/380 v-ledninger og køreledninger langs banerne kunne pynte, men vent bare til næste byggeaften, hvor et andet medlem overser dem, og hænger fast med et stykke værktøj. Det ser ikke godt ud bagefter. Det er formentlig næsten umuligt at kopiere, så det ser naturligt ud. Trådene ledningerne er fremstillet af, "krøller", og selvom de evt. bliver gjort våde, og derved retttet lidt ud, når de tørrer, bliver resultatet næppe kønt. Måske bliver de endda kortere (eller måske) efterhånden som de tørrer. Ledningerne skal hænge i "buer", trukket mod jorden af tyngdekraften. Det er der vist ikke mange, der kan klare, så det ser naturligt ud.

Mon ikke vi skal holde os til hegnspælene (lad nu være med at bruge tændstikker som hegnspæle) og den tilhørende hegnstråd, som skal være ophængt stramt. Selv det, er der nogle der hænger i.
:-)

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen