Eksploderet DSB-damplokomotiv - hvor og hvornår?

af Steffen Dresler @, onsdag 01. maj, 2019, 16:40 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at det er kedlen og fyrkassen er fra DSB litra D nr. 872. Allerede den 11. juli 1942, blev D nr. 872 angrebet mellem Døstrup og Tønder ved et flyangreb. Det var tilsyneladende en mindre flyverbombe, der forårsagede hændelsen, ved faktisk at ramme ind gennem højre tenderside og fortsætte videre ind i førerhuset og gennem fyrdøren. Her eksploderede bomben så i fyrkassen, der derved blev sprængt. Lokomotivføreren blev dræbt på stedet, mens lokomotivfyrbøderen overlevede endnu et par dage, før han afgik ved døden.
Når man ser på skaden er der ikke tvivl om, at der har været en eksplosion i fyrkassen, hvorfor en kedelsprængning kan udelukkes, kan heller ikke lige komme i tanker om en sådanne med et lokomotiv med en type II tender (K, C og D).
I Asger Christiansens arkiv findes et billede af tenderen fotograferet fra højre side og hvor indgangshullet for bomben tydeligt ses.
Lokomotivet blev efter ulykken om bygget til D IV standard, dog med de mindre cylinder med Ø 430 mmm mod normalen på 460 mm.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Der findes flere billeder af kedlen i ødelagt tilstand, men jeg har ikke rettighederne til at vise disse.

NB, NB: Ombygningen fandt sted i Århus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen