Tysk film fra slut 50´erne om Grossenbrode-Gedser, lidt OT

af Steffen Dresler, 7/5 2019, 17:46 (1808 dage siden) @ Steffen Jacobsen
redigeret af Steffen Dresler, 7/5 2019, 18:32

I Grossenbrode (tysk=Großenbrode) med det tidligere område for færgerne til Gedser, har dele været militært område indtil for et par år siden, hvor Bundesmarine ”afleverede” den sidste del til civilt brug.
Det var under krigen benævnt ”Seefleigerhorst Großenbrode” og hjemsted for et stort antal Søluftfartøjer for rekognoscering og ikke mindst søredning. Flyvestationen var under krigen også uddannelsessted (som Kastrup Lufthavn). Med hensyn til søluftfartøjerne var det både fly med bådformet krop (”Seaplanes”) som de allieredes Catalina og Sunderland typer samt de tyske Do 24, BV 222, BV 138 (en styrtet ned i søerne i København) m.fl. samt de såkaldte ”Floatplanes”, ofte ganske normale fly monterede med pontoner som HE 115, AR 196 (anvendt bl.a. på KMS Bismarck og KMS Tirpitz) m.fl.
Der var også almindelige start- og landingsbaner for konventionelle flytyper.
Derfor var der anlagt større havnefaciliter og opkørselsramper fra vandet og selvfølgelig jernbanespor for transport af materiel, forsyninger og personel.
Det var altså et relativt stort område. Efter krigen blev kasernerne anvendt som krigsfangelejr af englænderne. Kasernen blev herefter omdannet som hjælpesygehus.
Da man p.g.a. ”jerntæppet” ikke mere kunne anvende ”Warnemünde” der nu lå i det nye DDR, blev der på det gamle militære område i 1951 anlagt faciliteter til en ”midlertidig” færgehavn, den gamle ”Fugleflugtslinje” spøgte jo stadig. Denne anvendelse varede jo frem til 1963 med indvielsen af Rødby-Puttgarten forbindelsen.
Som et – synes jeg – meget nævneværdigt kuriosum vedr. området skal bemærkes, at nok et af den anden verdenskrigs største luftslag fandt sted den 3. maj 1945 eftermiddag og aften over Grossenbrode, Fehmarn, Østersøen og den sydlige del af Lolland-Falster. Altså i dag for 74 år og tre dage siden. Der deltog lidt over 100 af tyske jagere hovedsageligt af typerne Focke-Wulff 190D, TA 152 og enkelte Messerschmidt 109K samt fra allieret side næsten alt hvad 2. taktiske luftflåde kunne smide ind af Tempest Mk V og Spitfire M XIV m.fl. Formålet var at hindre en overførsel af fly og mandskab fra Nordtyskland og til Danmark/Norge. (Interesserede kan læse mere herom i ”The Flying Circus/Le Grand cirque/det store cirkus” af Pierre Clostermann. Clostermann var med til at ”besætte” Kastrup og medvirkede i det kæmpestore luftshow senere over Kastrup for tusinder af danske tilskuere og var desværre involveret i den store flyulykke, men reddede sig ud med faldskærm).
Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak