Nogle ledvogne fra KS 1972

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, mandag 13. maj, 2019, 00:54 (8 dage siden) @ Georg Schmidt

(...)

[image]
Nørreport 1972.

(...)

Fotos; Georg Schmidt

M v h
Georg

.
-----------------------
.

Bemærk: Man ser lige den ene tungespids for sporskiftet for kørsel ad Nørregade.
At sporet er skiftet er ikke et særsyn - København har kun linie 5 tilbage (kort tid / nogle få timer ?).

Nej, --sporskiftet er lagt her ved stoppestedet (udfor stationsbygningen), men den egentlige afgrening ligger(lå) først 50-75 meter længere fremme. Indtil da, kører (kørte) de to/tre/fire/ linier som "sammenflettede" spor. Derved kunne vognstyreren allerede ved stoppestedet skifte sporet til rette spor, mens man holdt ved stoppåestedet, og passagererne havde travlt med at stige af eller på vognene.

Lige på siddende ... husker jeg ikke, om der blev ilagt elektrisk sporskifte i de senere år. Hvorfor egentlig - vognene skulle jo holde alligevel.

Den modsatte vej lå sporskiftet (medløbende) helt henne ved Nørregades udløb.

Erik V.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.


 Læs artiklen 
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Kampen om Himmerlands banerne
Kampen om Himmerlands banerne
Pris 380,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen