Piet Van Deurs: Hvad er det ?

af Georg Schmidt, mandag 20. maj, 2019, 23:19 (30 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja, nu er det sådan lige med at huske hvordan det var, det er jo mindst 30-40 år siden.:-D
Det var sådan, at når der var foretaget bremseprøve eller ændret oprangering, skulle togføreren afgive færdigmelding til kommandoposten via færdigmeldingskontakterne. Aarhus havde dem og også Odense, i Fredericia gik det pr. radio og i Aalborg pr. telefon. Meldingerne kom efterhånden pr. radio alle steder.

I Aarhus var de anbragt på hver side af trappenedgangen, på hver side af kioskerne samt på begge stolper ved Aarhus H skiltet, i spor 1 var der også et par stykker jeg husker ikke lige hvor de sad.

Fungerende havde færdigmeldelamperne øverst til højre på tavlen med knapper.
[image]
Århus H stationsbestyrerens tavle med knapper for ind- udkørsel færdigmelding sporisolering m v.

[image]
Til venstre for knapperne blev der i forbindelse med fjernstyringen mod Brabrand indsat en graveret sportavle der viste bl.a vesnstresporsignaler m m.

[image]
Her min gamle ven og kollega otas Alf B Sillesen der er fungerende og overportør Leon Christiansen ved det gamle type LME 1929 anlæg i post 5 Århus H i 1977.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen