Piet Van Deurs: Hvad er det ?

af Lars Henning Jensen, 21/5 2019, 21:42 (1796 dage siden) @ John

Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."

Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?


Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.

Men hvis det er forklaringen, undrer det mig stadig, at kontakten tilsyneladende har været åbnet derpå lukket og "forseglet" igen (måske fordi sikringsmontøren havde tabt et par af skruerne) for ikke alt for mange år siden …

vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak