Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, mandag 10. juni, 2019, 23:58 (359 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Portalerne på bygningen er ren og skær æstetik. En blank murflade havde ikke harmoneret med portalerne på bropillerne, hvilket Arnes tegning også fint illustrerer. Det er jo trods alt fagarkitekter med Statsbanernes overarkitekt K.T. Seest i spidsen, der har tegnet byggeriet. Der var ingen som helst trafikstrømmæssig grund til at spilde indvendig plads på at lave indgang her, når de fleste rejsende anno 1930 alligevel skulle hen forbi billetsalget for at købe billet/forny togkort. Her var der fin indgang med flere sæt døre fra nuv. Folmer Bendtsens Plads med sporvognsomstigning etc. I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider.

[image]
Foto: Rudolf Olsen.

.
----------------------
.

Tak for det herlige foto af Nørrebro station og Verdens flotteste sporvogn (evp-mening).

Havde i øvrigt skrevet en længere tekst og indlagt tre (forhåbentlig) oplysende tegningsudsnit (1929) og tekster.

Da jeg sendte, forsvandt det hele. Go´ daw Do. Jeg tænkte ikke på, at det havde taget over en time at skrive og klargøre billeder ! ! !

Nu bliver det ikke førend i morgen.

Erik V.
www.evp.dk
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.
 Læs artiklen 
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Historien om både gamle og nye Magle Mølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen