Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, tirsdag 11. juni, 2019, 11:08 (8 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, tirsdag 11. juni, 2019, 11:25

Hejsa,

Portalerne på bygningen er ren og skær æstetik. En blank murflade havde ikke harmoneret med portalerne på bropillerne, hvilket Arnes tegning også fint illustrerer. Det er jo trods alt fagarkitekter med Statsbanernes overarkitekt K.T. Seest i spidsen, der har tegnet byggeriet. Der var ingen som helst trafikstrømmæssig grund til at spilde indvendig plads på at lave indgang her, når de fleste rejsende anno 1930 alligevel skulle hen forbi billetsalget for at købe billet/forny togkort. Her var der fin indgang med flere sæt døre fra nuv. Folmer Bendtsens Plads med sporvognsomstigning etc. I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider.

[image]
Foto: Rudolf Olsen.


.
----------------------
.

Tak for det herlige foto af Nørrebro station og Verdens flotteste sporvogn (evp-mening).

Havde i øvrigt skrevet en længere tekst og indlagt tre (forhåbentlig) oplysende tegningsudsnit (1929) og tekster.

Da jeg sendte, forsvandt det hele. Go´ daw Do. Jeg tænkte ikke på, at det havde taget over en time at skrive og klargøre billeder ! ! !

Nu bliver det ikke førend i morgen.

Erik V.
www.evp.dk
.

.
---------------------------
.

Nå, --og så det, der forsvandt i går (i det mindste noget af det).

[image]
Nørrebro station, publikumstoiletterne, i samme niveau som mellemgangen mellem perrontrapperne.

Dette betyder, at gulvet ligger ca. 120 - 130 cm over fortovets niveau - lidt af en forhindring, hvis man laver hul til en indgang direkte fra gaden.
.

[image]
Mellemgangen mellem de to store trapper. Bemærk: Angivelserne: Mod Vanløse / Ny Ellebjerg og Mod Hellerup er "Tog mod .....", ikke køreretningerne.

"Intern trappe", nederst til venstre. En intern trappe fra kælderen til et par tjenestelokaler på 1. sal. Jeg har aldrig set trappen. Der var dør fra gadeniveau ind til trappen tidligere, men denne er blændet i vore dage. En overgang var der telefonboks(e), men den/de er væk nu. Den anden afblænding var indgang til en datidig kiosk. Om trappen stadig findes, ved jeg ikke. Jeg har været forbi stationen flere gange, i håb om at møde en rengøringsmand (med nøgle til en bagindgang), men enten er der ingen i det hele taget, eller han "slører" sig et eller andet sted. Seneste mandag stod hans kost og fejespån i indhakket, men han var væk.
.

[image]
Forhallen. Ind- / udgangsdøre mod (nuvær.) Folmer Bendtsens Plads ses til højre.

I nederste venstre hjørne ses en anden intern trappe fra kælderen til gadeniveau, Garderobe / Rejsegodseksp. Den har jeg heller ikke set, men må vel i vore dage indgå i 7/eleven-forretningen. Jeg må ind og købe en pakke Gajol´er, for evt. at se, om trappen stadig eksisterer.

Den interne trappe i højre side findes stadig - den har jeg set.

MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.


Teksten nederst: "Lokale for tidligere KS-personale" er naturligvis noget sludder. Lokalet var tidligere (opholds-)lokale for KS-personale (når de "vendte" med linie 7 lige udenfor.)

Mon ikke, det var det meste af det, der "smuttede" i går. Nu skal jeg passe på, at det ikke sker igen :-).

Se evt: http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-2016-2017

Erik V.
www.evp.dk
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen