Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 20:57 (1774 dage siden) @ Erik V. Pedersen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?


.
-------------------
.

Hej.

I dag fandt jeg så frem til en af de tegninger, som ligger efter min byggeperiode / tidssnit:

[image]
Ombygning af det indre i Nørrebro station. Marts 1983.

Hvis "vi" begynder i øverste venstre hjørne, så er lokalet for sporvejsfolkene tilsyneladende overgået til andet formål. Køkken, lager, toiletter og en ind-/udgang. Der ses ingen "huller" beton"-skillrummene", hverken mod DSB (til højre) eller forretningslokalet (til venstre). Det sidste lokale er næppe længere "La Bella", men det kunne vel godt være dette forretningslokale, der har lejemålet på det lille lokale.

Den interne trapp i dette øvre hjørne af bygningen er nu væk, og arealet indgår i DSB-lokalerne som personale-spiselokale og garderobe/omklædning.

Resten af rejsegodsekspeditionen er blevet til kiosk og chokoladeudsalg. På dette tidspunkt må den gamle kørerampe ned til kælder-tværgangen og elevatorerne være nedlagt og "rummet" over gulvet fyldt op til overflade i gadeplan (vandret).

Forhallen er tilsyneladende nogenlunde uændret. Der var på de gamle tegninger (1929) angivet en kiosk på hver side af midtertrappen mod perronerne. Disse kiosker er væk. Jeg må erkende, at jeg husker dem ikke fra mine første år i DMJK (1951- ca. 1973, hvor jeg kom der jævnligt). Kan de allerede være lukket på dette tidspunkt - de kan vel også bare være lukket for salget, når jeg kom der først på aftenen. De kan også blot være lukket / nedlagt, og tildækket pænt med noget plade indtil en større ombygning ??? Her må andre evt. træde til.

Går "vi" til nederste højre hjørne af tegningen, ses det, at den ene halvdel af kiosken her i 1983 synes at være blevet / blive ombygget til en rampe til elevatorer / kælder, medens den anden halvdel er benævnt Rejsegods.
Den lille mangekantede trappe er væk og rummet indgår i de to førnævnte, rampe og rejsegods.

Helt til højre, har toiletterne også fået en gang renovering / forenkling.

En del ombygning kan altså lade sig gøre - trods fredning !

Erik V.
www.evp.dk
.


Rejsegodsekspeditionens placering passer med, at der snildt på et tidspunkt kan have været etableret en dør ud mod Frederikssundsvej til brug ved omlæsning af rejsegods fra/til lastbil. Måske har kiosken også fået varer den vej. Den kan så senere være blændet af, da rejsegodsekspeditionen ophørte, og genåbnet igen for nylig som publikumsindgang.


.
------------------
.

Der er da ikke antydning af døråbning mod vest, og det er formentlig en tegning til noget nyt, der i matts 1983. "Køkkentrappen" må være kommet til senere, da man helt/endeligt nedlagde rejsegodsekspeditionen og ombyggede elevatorerne til publikumshenvendte og -betjente.

Det har jeg ikke tegninger om.

Erik V.
www.evp.dk

Rejsegodsekspeditionen på en del af de københavnske stationer blev nedlagt allerede i 1970'erne. Da jeg afløste på Nørrebro stations billetkontor i begyndelsen af 1980'erne, var der ikke rejsegodsekspedition i højbanebygningen (muligvis ovre på godekspeditionen). Skranke og indleveringsluge var væk, så der var ingen grund til at anføre rejsegodsekspeditionen på en 1983-tegning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak