En gammel plan, realiseret i moderne form?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 19/6 2019, 21:04 (1772 dage siden) @ ulca

Jeg fandt tilfældigvis en gammel bog, "Eventyret om Jernbanen" dateret 1935, hvor der er nævnt en daværende ide som ikke umiddelbart blev realiseret:
En elektrisk forbindelse mellem de daværende "Slangerupbanen" og "Amagerbanen", ideelt set (direkte citeret fra nævnte bog) som tunnelbane og en "tværgående Boulevardbane"; evt. drevet som en slags S-bane.
Altså en linje som skulle have ført fra Frederiksberg til Amagerbro.

Ideen blev som bekendt ikke realiseret den gang, men efter min bedste overbevisning svarer det nogenlunde til det som idag kendes som Københavns Metro linje M2; måske lige med undtagelse af stykket forbi Nørreport, og enten direkte eller via København H. (i tunnel). I øvrigt også debatteret da DSB i 1960'erne planlagde deres "T-baner", og jævnligt overvejet i forskellig form til omkring 1990 (plus/minus 5-10 år), hvor en skitse blev vist i et nummer af "Jernbanen" omkring 1985. Eller tager jeg helt fejl?

Slangerupbanen er det der i dag hedder Hareskovbanen eller Farumbanen. I 1935 gik den fra Lygten ved Nørrebro Station via Farum til Slangerup. Endestationen Lygten var dog ikke heldig, så der var en del planer om at forlænge den ind til centrum, eventuelt som en sammenbinding med Amagerbanen, der endte på Amagerbro.

En af mulighederne var at elektrificere Slangerupbanen som en hurtigsporvej og så forlænge den gennem det område, hvor Bispeengbuen nu ligger. Det blev dog ikke noget til hurtigsporvogne, men der kom faktisk til at køre sporvogne over Bispeengen fra 1943 til 1964. Fra 1952 til 1958 kørte der desuden ekstravogne mellem Lygten og Rådhuspladsen i myldretiderne i tilslutning til togene, men det blev ingen succes.

Med venlige bane-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak