Uheld i Randers

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 5/7 2019, 08:32 (1729 dage siden) @ Hans Stückler

Fedt billede :)

Det var nu ikke så usædvanligt at opleve uheld, afsporinger osv under rangering.
Det skete hyppigt i min tid i Esbjerg. Jeg har selv påkørt 6 biler under rangering på havnen, afsporet med MH/MY/MZ i Grindsted, Tønder, Bramming og Ribe, og derudover oplevet et hav af afsporinger, ramlinger og væltede vogne i Esbjerg.

Værst gik det for sig i 1988, hvor jeg var med som rangerhjælper på 1. maskine en fredag aften, hvor Intercitytog 159 skulle rangeres bort fra spor 3, efter ankomst ved 20-tiden. Vi gik på bagenden med MH'en, udluftede alle vogne og trak hele toget med 8 B-vogne og en enkelt A vogn ud mod vaskepladsen, og skulle bakke ned med det hele i et tomt spor 7. Da vi bakkede, fik den fuld gas - sporet var jo tomt ...Desværre overså rangerlederen at sporskiftet stod forkert, og vi røg i spor 11 istedet.
I spor 11 stod der forrest en liggevogn, 6 B-vogne og derefter 40 læssede skærvevogne. Vi ramlede med ca 60 km/t. I kan selv tænke jer til konsekvenserne.
Jeg stod i midtergangen i den B-vogn vi ramlede med, og blev kastet tværs i gennem vognen, en anden hjælper hang på siden, og blev ligeledes kastet langt væk.
Rangerlederen stod på jorden - ingen af os kom alvorligt til skade. Det gav et brag der kunne høres over det meste af byen.

B-vognen vi ramlede med, var trykket så meget at den var blevet en meter kortere, og alle skillevægge indeni var kollapset, alt glas var knust, og det samme gjorde sig gældene for de efterfølgende vogne. Liggevognen vi ramte, havde ikke flyttet sig overhovedet. Det havde de 40 skærnevogne den stod op ad, sørget for. Men den var helt krøllet, taget gik i bølger.
9 B-vogne gik til, og det samme med liggevognen. Alle blev skrottet efterfølgende.

Hele rangerholdet blev kaldt til samtale mandag morgen ved stationsforstanderen, men vi fik ingen skideballe, kun et ord om at "det var godt at der ikke var nogen der kom alvorligt til skade".

Mærkeligt nok var der ikke et ord om det i pressen. Intet. Vi fik at vide at det havde været det dyreste rangeruheld i DSB's historie. Idag havde det nok ryddet forsider, men dengang var der ingen der opdagede det, udenfor DSB.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
DSB D894

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak